Oljan försvinner i min XT600!

torten

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
XT600K -91
Har åkt några mil med min nyrenoverade XT och konstaterat att det går åt extremt mycket olja. Det skumma är att den inte läcker någon olja och heller inte ryker något. Toppen är nyrenoverad och kompet är bra. Vad kan det var för fel? på 20mil har det gått åt från strax över max på stickan till strax under min. När jag fyllde på oljan så var motorn varmkörd (ca 70 grader) och när jag sedan kollade oljan efter 20mil så var den nere på min. det ska kanske tilläggas att det här är tredje gången efter renoveringen jag fyller på olja. Han går bra annars och beter sig inte konstigt på något sätt.

torten skrev:
2153396 Har åkt några mil med min nyrenoverade XT och konstaterat att det går åt extremt mycket olja. Det skumma är att den inte läcker någon olja och heller inte ryker något. Toppen är nyrenoverad och kompet är bra. Vad kan det var för fel? på 20mil har det gått åt från strax över max på stickan till strax under min. När jag fyllde på oljan så var motorn varmkörd (ca 70 grader) och när jag sedan kollade oljan efter 20mil så var den nere på min. det ska kanske tilläggas att det här är tredje gången efter renoveringen jag fyller på olja. Han går bra annars och beter sig inte konstigt på något sätt.

Vilken olja kör du 20/50 eller nån tunn historia?
Har ni honat cylindern?

slangarn skrev:
2153587 Vilken olja kör du 20/50 eller nån tunn historia?
Har ni honat cylindern?

Kör med 10w-30 så det är ju lite tunt, kan det vara det som är problemet tror du? 10-40 ska det vara tror jag. Jag har haft en oljetemp på ca 80grader oxå när jag har nypåfyllt med olja(lugn körning på landsväg å ca +23grader), är inte det lite högt? Och nej honat har jag inte gjort

Regel 1 på torrsumpare: kolla oljan under samma omständigheter varje gång. T.ex. enl instruktionsboken.
Annars vet du inte hur mycket den drar.

Nånstans måste den ju ta vägen, läcka ut (några spår av det) eller brinna upp (borde ryka blått).

Inte felvända kolvringar ? Isf läcker gärna olja in i förbr.rummet.
/u

ulf_lundin skrev:
2154371 Regel 1 på torrsumpare: kolla oljan under samma omständigheter varje gång. T.ex. enl instruktionsboken.
Annars vet du inte hur mycket den drar.

Nånstans måste den ju ta vägen, läcka ut (några spår av det) eller brinna upp (borde ryka blått).

Inte felvända kolvringar ? Isf läcker gärna olja in i förbr.rummet.
/u

Råkade ut för att en mkt känd firma hade monterat fel oljeskrapringar på en hoj, hojen rök som ett ånglok och drog lika mycket olja som bensin :3freak

Tycker att oljan känns väldigt tunn för en stånka, borde nog gå upp till 20 / 50, men den borde ju ryka blått om den förbränns.

torten skrev:
2153396 Har åkt några mil med min nyrenoverade XT och konstaterat att det går åt extremt mycket olja. Det skumma är att den inte läcker någon olja och heller inte ryker något. Toppen är nyrenoverad och kompet är bra. Vad kan det var för fel? på 20mil har det gått åt från strax över max på stickan till strax under min. När jag fyllde på oljan så var motorn varmkörd (ca 70 grader) och när jag sedan kollade oljan efter 20mil så var den nere på min. det ska kanske tilläggas att det här är tredje gången efter renoveringen jag fyller på olja. Han går bra annars och beter sig inte konstigt på något sätt.

kör en mineral 20w50 :yoparty

slangarn skrev:
2154447 Råkade ut för att en mkt känd firma hade monterat fel oljeskrapringar på en hoj, hojen rök som ett ånglok och drog lika mycket olja som bensin :3freak

Tycker att oljan känns väldigt tunn för en stånka, borde nog gå upp till 20 / 50, men den borde ju ryka blått om den förbränns.

Ja man borde kanske gå upp till en fetare olja, men eftersom den inte ryker så borde det ju inte vara det som är felet :va. Ringarna har jag inte haft av kolven så dom borde ju oxå sitta rätt. Tvättade hojen igår och körde några mil och kunde inte hitta några läkage. Och jag har kollat oljan när den har varit nykörd och med temp mellan 70-80grader som det står i min verkstadsmanual
Tack för svaren

M A N G E skrev:
2154734 kör en mineral 20w50

Jaha, det är klart att du vet bättre än Yamaha. Dom har ju bara konstruerat och byggt motorn och stått för garantin på 10 000-tals
exemplar. Att dom anser att en 40-olja är lämplig i vårt klimat kan man väl bortse från.

Istället kan man ju gå på erfarenhet. Min XT600 som jag sålde med 10 000 mil på mätaren fick en stadig kost av 5W-40 helsyntet. Hade jag inte haft bra pris på olja så hade det nog varit 10W-40 delsyntet i stället.

Enda fördelen med mineralolja är priset. Men på en XT som har ganska stor oljevolym behöver man faktiskt inte byta oljan mer än var 500 till var 1000:e mil, så då kan man kosta på sig det extra skydd hel- eller delsynteten ger.

10W-30 däremot är ren "vinterolja" (och inte särskilt bra sådan eftersom det vore bättre med 0W eller 5W).

Vad gäller den ursprungliga frågan så håller jag med andra - det är väldigt lätt att låta sig luras när man mäter oljenivå på en XT. Så om inget läcker och inget ryker så grips inte av panik utan försök hitta ett mätfel först innan mekaniska ingrepp.

Tempen är INTE viktig för nivån, däremot om den är körd och hur länge den stått efter körningen.
Det är var oljan finns (tank el.motor) resp. hur mycket luft som är invispad i oljan som avgör nivån i tanken.

Tempangivelsen är (förmodligen) ett pedagogiskt knep för att få folk att köra den ett tag innan oljekoll.

Möjligen försvinner luften ur oljan fortare om den är varm. Fast det borde ha med viskositeten att göra oxå, tycker jag.

Göra likadant varje gång borde vara gångbart.
/u

ulf_lundin skrev:
2155748 Tempen är INTE viktig för nivån, däremot om den är körd och hur länge den stått efter körningen.
..............
/u

Njäee, riktigt så är det väl inte. OK, oljans volymökning p g a temperaturen betyder nästan ingenting. Men, alldeles oavsett om det är torr- eller våtsump så blir oljenivån alldeles fel om man bara kör en kall motor nån minut eller så.
Såvitt jag kan förstå så hamnar det en massa olja i skrymslen och vrår i motorn, t ex toppen, och med helt kall olja tar det ganska lång tid innan den dränerar ner i botten av motorn igen. Detta kan som jag upplevt det röra sig om uppåt en halvliter.

Snabbrepris på oljemätning XT600:
- kör minst en kvart
- kör lungt sista biten innan oljemätning
- sitt kvar på cykeln (så att den inte lutar) och ta fram trasa och förbered mätningen (om du har kvar plastgallret som är i vägen t ex)
medan motorn går på tomgång.
- Döda motorn och mät direkt ! (Ibland håller sig nivån hela dan, ibland smiter oljan ner i motorn på några minuter)
- Om man behöver fylla på, stick ner oljestickan och kolla nivån innan du fyller, den kan ha ändrat sig sedan du mätte (det kan ju ta lite tid att hitta fram dunk, tratt etc etc)

Jag är inte alltid så petimeternoga med det här, men om jag vore orolig för motorfel skulle jag köra hela programmet.

Och, som jag sagt förut, ibland kan man nog inte förklara oljenivån i en XT utan en tidvattentabell.

Back