Oljan försvann...

Akke

Sur på utsidan o Glad på insidan
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
SUZUKI TL1000S -97
Va ute och åkte igår pressade på rätt bra, när jag kom hem kollade jag hur mycket olja jag hade kvar och det va inte mycket kvar alls. Hade precis bytt olja och olje filter använde 10\40 olja hel synt, hojen är från 93 så kan det vara så att oljan är för fin så den pressas ut genom packningarna med tanke på att den är så gammal?

och ja pluggen och olje filtret sitter kvar.

Tips vad det annars kan vara?

Säker på att du hällde i rätt mängd? Efter att man varmkör knarren efter oljebytet kan oljenivån bli lägre

Jag skulle fylla upp och köra den lite på gatan tills den blir varm, så kan du ju se om det läcker nånstans

Akke skrev:
Va ute och åkte igår pressade på rätt bra, när jag kom hem kollade jag hur mycket olja jag hade kvar och det va inte mycket kvar alls. Hade precis bytt olja och olje filter använde 10\40 olja hel synt, hojen är från 93 så kan det vara så att oljan är för fin så den pressas ut genom packningarna med tanke på att den är så gammal?

Skulle tippa på att det är oljan som har tryckts ut i oljefiltret (helt normalt), så fyll på igen och håll koll lite extra. Du kan även hålla koll på om motorn blåryker, för isf så dricker den olja.

Anton_Ljunghusen skrev:
Säker på att du hällde i rätt mängd? Efter att man varmkör knarren efter oljebytet kan oljenivån bli lägre

Jag skulle fylla upp och köra den lite på gatan tills den blir varm, så kan du ju se om det läcker nånstans

När jag fyllde på så va det lite över maxstrecket... och nu under minimumstrecket...? Fyller på med mer och kollar.

ola_sandin skrev:
Skulle tippa på att det är oljan som har tryckts ut i oljefiltret (helt normalt), så fyll på igen och håll koll lite extra. Du kan även hålla koll på om motorn blåryker, för isf så dricker den olja.

Okej, men hur mycket rymmer egentligen filtret kan ju inte vara så mycket...? Har aldrig sett den blåryka.
Ska kolla lite extra noga den här gången..

Akke skrev:

Funderar på om jag ska använda 20w 50 istället?
Någon som vet om man slipper tömma och fylla helt nytt eller om det går bra att bara fylla på det som behövs med 20\50 istället? För det finns väl en chans till att jag behöver tjockare olja till en sån gammal hoj för att den inte ska försvinna mellan packningarna?
Och vart kan man få tag på 20w 50 olja? Ingen mack verkar ha det...?

Akke skrev:

Yamaha är kända för att dra mycket olja så håll koll på nivån.

Akke skrev:
Hade precis bytt olja och olje filter använde 10\40 olja hel synt, hojen är från 93 så kan det vara så att oljan är för fin så den pressas ut genom packningarna med tanke på att den är så gammal?

Det är inte för att hojen är gammal, utan för att det är en Yamaha. Har hört att vissa oljor är bättre än andra på att stanna kvar i en Yamaha-motor, men vet inte vilka...

suck skrev:
Yamaha är kända för att dra mycket olja så håll koll på nivån.

JO förvisso men 1L olja om inte mer på 15mil är väl inte rimligt eller?

Akke skrev:
JO förvisso men 1L olja om inte mer på 15mil är väl inte rimligt eller?

Nej, det är verkligen inte rimligt. Då kan du ju knappt åka hemifrån utan att ha en flaska olja med dig. Dyrt lär det bli också.

Akke skrev:
När jag fyllde på så va det lite över maxstrecket... och nu under minimumstrecket...? Fyller på med mer och kollar.

Anton_Ljunghusen skrev:
Filtret rymmer kanske 2dl

Akke skrev:
Då kan det ju inte vara det med tanke på olje-fönstret...?

Min till max brukar vara ca 2-4 dl, aldrig över halv litern i alla fall

Iskall skrev:
Min till max brukar vara ca 2-4 dl, aldrig över halv litern i alla fall

Okej, men det är ingen som vet något om jag ska byta oljan till tjockare eller inte?

Akke skrev:
Okej, men det är ingen som vet något om jag ska byta oljan till tjockare eller inte?

Efter att ha läst "Oljetråd #1 och #2" kan du avgöra det själv, dvs du väljer och blandar olja av kunskap istället för religionstillhörighet.

Du lät väl..

Du lät väl hojjen stå orörd ett tag innan du kollade hoppas jag, så oljan fick en chans att rinna tillbaka ned i tråget??

Du måste förstås kolla nivån under samma förutsättningar. Annars VET du inte
ens om och än mindre hur mycket olja som försvunnit.

Det kan inte försvinna en massa olja utan spår. Läcker ut eller brinner upp.
/u

Jag har en yzf 750, iofs en r, men den drar också en del olja. Nånstans runt 0.5l/100mil skulle jag tro. Inte i närheten av vad du skriver men så har du nåt att jämföra med. Det är som tidigare sagt en gammal yamaha så jag antar att det är normalt. Biltemas MC-racing använder jag så då blir det inte så dyrt, och den verkar fugnerar finfint också

andersbrink skrev:
Efter att ha läst "Oljetråd #1 och #2" kan du avgöra det själv, dvs du väljer och blandar olja av kunskap istället för religionstillhörighet.

Jo läste lite där men det va inte frågan. Jag undrade ifall man kan ha för tunn olja så den kan pressas ut genom packningarna med tanke på att hojen är så gammal och packningarna med?

Pelvan skrev:
Du lät väl hojjen stå orörd ett tag innan du kollade hoppas jag, så oljan fick en chans att rinna tillbaka ned i tråget??

Jo då det gjorde jag.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...