Olja

Om ett skitland som USA betraktas som stormakt med hänsyn taget till militär/handelsbalans/politik så borde både Kina och Ryssland stå före på listan.

Hur kommer det sig att du vet sådana saker? Var kommer uppgiften ifrån?

Om du vet det pga din roll i något sammanhang känns det tveksamt att prata om det?

Det mesta av såntdär är ju inte direkt hemligt längre.

Hur kommer det sig att du vet sådana saker? Var kommer uppgiften ifrån?

Om du vet det pga din roll i något sammanhang känns det tveksamt att prata om det?

Nu när du säger det blev jag osäker. Jag har bara fått för mig det är så. Tror bestämt jag läste nån artikel om att försvaret under 80talet tömde rätt många cisterner.
Men jag är inte ens nästan inblandad i försvaret, nej.

Har jag fel kanske? :confused:

Det du beskriver har i princip redan hänt en gång. Kolla upp OPEC och oljekrisen på 70-talet.

Det var då OPEC-länderna kom på vad olja egentligen var värt.

Det du beskriver har i princip redan hänt en gång. Kolla upp OPEC och oljekrisen på 70-talet.

Då fanns inte en massa datorer förprogrammerade. Bl.a. på börsen.
Tror det går betydligt fortare om det skulle hända idag.

En rolig parameter skulle vara om Kina fick ett exklusivt kundläge :yoparty

Nu förtiden säljer ju Kina mer bilar än USA.

Då fanns inte en massa datorer förprogrammerade. Bl.a. på börsen.
Tror det går betydligt fortare om det skulle hända idag.

Tio dagar efter utbrottet av oktoberkriget 1973, möttes den 16-17 oktober [OPEC]...

Under perioden november 1973 - januari 1974 lade regeringen fram propositioner med innebörden att allmänna förfogandelagen samt den allmänna ransoneringslagen skulle träda i kraft. Genom dessa fullmaktslagar skulle regeringen ges rätt att fatta beslut istället för riksdagen. Regeringen utfärdade också bestämmelser om att statliga myndigheter skulle spara energi och gentemot allmänheten satte regeringen igång kampanjer för att minska elkonsumtionen. Med oljebolagen kom regeringen överens om att minska leveranserna av eldningsolja till konsumenter med 25 procent. I januari 1974 infördes ransoneringar av drivmedel, bränsle, värme från fjärrvärmeverk samt ransonering av varmvatten.[3]

De flesta av ransoneringarna avskaffades under det första kvartalet 1974.

Gick rätt snabbt då med, även om det inte handlade om en total strypning.

Visst skulle responsen vara snabbare idag både på en störtdykning på börsen men "attacken/försvaret" skulle också ske tämligen omedelbart tror jag.

En rolig parameter skulle vara om Kina fick ett exklusivt kundläge :yoparty

Nu förtiden säljer ju Kina mer bilar än USA.

Om inte annat kommer det bli tufft när produktionen av olja ligger still eller minskar samtidigt som kina når samma bnp-nivåer som usa (med ca 4 gånger större folkmängd är den dagen inte allt för avlägsen).

Retorisk fråga: Vad händer med priset på en produkt där inte tillgången ökar i takt med efterfrågan samtidigt som betalningsförmågan dessutom ökar?

Köpes: Oljecistern. :gnissla

Precis som alla militärmakter finns redan färdiga scenarion de kör och bygger strategier kring. Det här låter som ett typiskt sådant. Jänkarna har garanterat infiltratörer och agenter i alla länder med oljefyndigheter för att kunna snappa upp såna här planer tidigt och agera.

Om de spionerar i Sverige så vore det ju häpnadsväckande om de inte hade tentaklerna ute än mer i oljeländer.

NationalGeographics körde ett program på temat.
Då var det inte Abdullah som skruvade åt kranen, utan oljan tog slut i alla källor samtidigt. (Dom ville väl inte stöta sig med dom som sköter kranen)

Dom första åren var jävligt kämpiga då det blev svält när alla la om odlingar mot bränslegrödor.

Dessutom skulle bara dom absolut bränslesnålaste fordonen få finnas kvar, dom som tog sig hela 9km på en liter.

Det var ett USA producerat program....

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...