Olja

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Jag har lekt med en tanke.

Tänk om adbulla (fingerat) bestämmer sig för att han har mer pengar än han någonsin kommer göra av med och stänger sina oljekällor i en månad för att se hur världen reagerar.

Priset på olja, bensin och diesel stiger kraftigt
Fartyg, långtradare och traktorer (jordbruk) stannar
Försvaret har en reserv för två veckor
Närköp får slut på varor
Folk blir hungriga

Är det dags att skaffa ett bergrum, en haubits och en granatspruta månntro? :va

Det finns nästan helt säkert mer än ett ställe att pumpa olja från, tror jag!

Jepp, men antalet bolag och (framförallt) raffinanderier är inte så överjävligt många som man tror. Det är ett ganska skört system.

Krävs inte mycket för att vi "vanliga dödliga" inte har råd att äta längre :gnissla

Det jag klurat på är hur USA skulle stå sig mot MENA-länderna i krig.

Hur länge skulle amerikanska försvaret klara sig på sin egen olja? :va

Det jag klurat på är hur USA skulle stå sig mot MENA-länderna i krig.

Hur länge skulle amerikanska försvaret klara sig på sin egen olja? :va
Jag har en känsla av att Team America hade gjort kaos med dom. Finns det många stater som står emot om usa anfaller med allt dom har för att försvara "the American way of life"

Jag har en känsla av att Team America hade gjort kaos med dom. Finns det många stater som står emot om usa anfaller med allt dom har för att försvara "the American way of life"

Beror på vad man räknar som kaos :D

Dom har lämnat kaos i Afganistan och Irak men knappast vunnit och säkrat landet? :va

Ekonomiskt har dom nog ingen chans mot en världsdel som kör gerillakrig med brinnande oljefält :)

Med säkerhet inte,dock så slipper vi nog svält ett tag iaf.

Men varför skulle "han" stoppa oljan,har man någonsin för mycket pengar ?

Nej nej, det är verkligen inte något jag tror kommer hända på riktigt. Men jag har lekt lite med tanken som sagt. Rent teoretiskt krävs det ju inte så överjävligt mycket för att få hela ("väst")världen darrig.

Spelar ju ingen roll hur mycket bomber man har om Herr Abdulla tänt eld på oljefälten.

PÅ en månad hinner nog inte mycket hända, reserverna är större än så samt att tankfartygen till sjöss tar ju lite tid på sig också innan de når hamn.
Men antagligen så skulle vi ha en ny Bush att se fram emot :brynad

Jag skulle säga att det sker, när Adbulla tycker att prisbilden inte passar hans önskemål.

Snabba temporära bränslelösningen för I-länder är ju att bygga kärnkraftverk och spjälka vätgas ur vatten.

Last edited:
Jag skulle säga att det sker, när Adbulla tycker att prisbilden inte passar hans önskemål.

Jag är övertygad om att det är Mr Adbulla som sätter prisnivån redan nu och behöver således inte oroa sig. "Oljan är på väg att ta slut, därför är den så dyr".
Ja, det är ju väldigt troligt :rolleyes: Den är på väg att ta slut lika mycket som Sverige kommer bli översvämmat pga miljöförstöring.

Jag är övertygad om att det är Mr Adbulla som sätter prisnivån redan nu och behöver således inte oroa sig. "Oljan är på väg att ta slut, därför är den så dyr".
Ja, det är ju väldigt troligt :rolleyes: Den är på väg att ta slut lika mycket som Sverige kommer bli översvämmat pga miljöförstöring.

cheez ... att jag inte tänkte på det du! :rolleyes:

PÅ en månad hinner nog inte mycket hända, reserverna är större än så samt att tankfartygen till sjöss tar ju lite tid på

Reserverna i Sverige är inte större än så. Kan inte svara för resten av världen dock.
Försvarets cisterner är "tömda" sedan länge.
Under kalla kriget fanns det för tre månader, nu finns det som sagt två veckor mellan tummen och pekfingret (för full beredskap).

Även om det kanske inte skulle innebära undergången för mänskligheten tror jag fortfarande det skulle bli (grava)pJoblem om oljan skulle strypas lite sådär halvt.

Under kalla kriget fanns det för tre månader, nu finns det som sagt två veckor mellan tummen och pekfingret (för full beredskap).

Hur kommer det sig att du vet sådana saker? Var kommer uppgiften ifrån?

Om du vet det pga din roll i något sammanhang känns det tveksamt att prata om det?

Reserverna i Sverige är inte större än så. Kan inte svara för resten av världen dock.

Även om det kanske inte skulle innebära undergången för mänskligheten tror jag fortfarande det skulle bli (grava)pJoblem om oljan skulle strypas lite sådär halvt.

Missade den biten du skrev om 2 veckor. Jag tänker inte lilla Sverige när vi diskuterar detta, det första som dyker upp är ju Usa som är det mest intressanta. Först och främst för att de är den enda kvarvarande riktiga stormakten och kan således påverka överallt i världen.
För det andra så är det ju alltid Usa vi nämner i samband med en oljekris eller dylikt.
Mig veterligen så har Usa en ganska stor oljereserv, men sen hur de väljer att distribuera den vid en kris är en annan femma.
Jag misstänker att priolistan ser ut som följer:
Militären
Militären
Militären
Militären
Militären
Tung trafik med leveranser till militären
Militären
Militären
Osv.

Det är ju ganska så trevlig tanke det här med att vi faktiskt är så fruktansvärt beroende av olja. Vi har tex inte ett enda alternativ till framförande av persontransport förutom oljedrivna fordon. Och nu snackar jag inte lokaltrafik... Visst, segelbåtar finns men de rymmer inte så många.
Men sen finns det ju antagligen "oändligt" med olja så jag tror inte att vi behöver oroa oss. Om man inte lyssnar för mycket på lobbyisterna vill säga.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back