olja

Gick med
17 Jun 2009
Hoj
GSXR-750 K6
Har sökt runt lite på forumet utan framgång och måste tyvärr fråga.
Jag tänkte göra ett oljebyte men har helt enkelt ingen aning om det är synt eller mineral som ligger i hojen.

Finns det nåt sett att urskilja? Smaka? :yoparty

Tänkte fylla upp med synt för första gången men läst att det kan vara skadligt för koppling m.m. om man har mineral i hojen och inte gör en rensning. Några förslag?

/Jojje

Du bör följa det tillverkaren rekomenderar i instruktionsboken.

De spelar inget troll om de vart i mineral el syntet innan om den oljan fungerat. (De ska vara blandningskompatibla iaf).
Se till att motorn e varm då du tappar ur den gamla oljan så går de fortare samt de mesta rinner ur.

Detta står det klart och tydligt om i oljetrådarna. Vad du har i nu spelar ingen roll, byt filter och fyll på med helsyntet.

Detta står det klart och tydligt om i oljetrådarna. Vad du har i nu spelar ingen roll, byt filter och fyll på med helsyntet.

är det bara som jag har fått fel för mig eller är de inte så om man har haft en olja som INTE e helsyntet innan och häller i en helsyntet så lossnar de avlagringar från den gamla oljan som samlats i motorn?

är det bara som jag har fått fel för mig eller är de inte så om man har haft en olja som INTE e helsyntet innan och häller i en helsyntet så lossnar de avlagringar från den gamla oljan som samlats i motorn?
Det beror väl på hur gammal motorn är, talar vi en 30-40-50 år gammal häck som körts på mineralolja och samlat på sig koks och skit så kan det nog vara på det viset. Knappast en modern hoj då de inte ens körs på mineral i någon större utsträckning.

Visst kan det vara så. Om hojen tex stått i 30år utan att köras och sedan byts oljan.

För hojar som rullar årligen föreligger inte den risken. Även den sämsta oljan du kan hitta idag löser upp det mesta.

Edit. Jåke var snabbare. :D

Last edited:
Precis om fortpelle skriver så ska du ha en olja som tillverkaren rekommenderar eller motsvarande (kontrollera specifikation). Shell har en s.k. LubeMatch Klicka och se vad du ska ha till din hoj. De flesta har ju samma olja till växellåda/koppling* och motor varför man absolut inte får tillföra några friktionshämmande tillsatser etc.

*) lite osäker på mitt påstående här, men tror mig vara ganska nära sanningen...

Precis om fortpelle skriver så ska du ha en olja som tillverkaren rekommenderar eller motsvarande (kontrollera specifikation). Shell har en s.k. LubeMatch Klicka och se vad du ska ha till din hoj. De flesta har ju samma olja till växellåda/koppling* och motor varför man absolut inte får tillföra några friktionshämmande tillsatser etc.

*) lite osäker på mitt påstående här, men tror mig vara ganska nära sanningen...

Det du säger stämmer. Alla MC-oljor idag är anpassade för våtkoppling och växellåda om man inte köper obskyra oljor. Man ska dock aldrig hälla i bilolja i en hoj med våtkoppling då de friktionshämmande preparaten i en sådan är obra för en våtkoppling.
Hojar med torrkoppling (De flesta Ducati, vissa BMW och HD) kan dock gå utmärkt med bilolja, men det är överkurs.

Det du säger stämmer. Alla MC-oljor idag är anpassade för våtkoppling och växellåda om man inte köper obskyra oljor. Man ska dock aldrig hälla i bilolja i en hoj med våtkoppling då de friktionshämmande preparaten i en sådan är obra för en våtkoppling.
Hojar med torrkoppling (De flesta Ducati, vissa BMW och HD) kan dock gå utmärkt med bilolja, men det är överkurs.

ajajaj.... hade precis i en skvätt 3-4dl. bilolja i min gamla Dr400 -82... hmmm.. kul att de inte går med den men med 748an som jag typ ALDRIG skulle komma på tanken att ha i bilolja i så ska de gå.... de är lite ironiskt på nått vis.. men men...

Jag hade mineralolja i över vintern för att byta till delsyntet på våren, då hälde jag igenom ca 0.5L helsyntet för att få med av mineraloljan som fastnat på väggar inne i motorn.

För övrigt så var det en dum idé som jag inte gör flera gånger. vill man byta höst och vår skall man använda samma olja.

Nu kunde jag ju inte starta hojen då det låg skeeet mineralolja i, å när oljan var kall rann det sämre än när jag skiter på hård mage.

De e ingen fara, möjligen kopplingen KAN slira eller så...
Motorn för smörjning
Växellådans drev å lager får smörjning.
Jag har kört GSX-R 1100 på typ Mobil-1 och Valvolines helsymtet bilolja å de har fungerat utmärkt...

MEN, som sagt man bör följa fabrikantens rekomendationer om man själv inte e säker på vad som fungerrar å inte :)

ajajaj.... hade precis i en skvätt 3-4dl. bilolja i min gamla Dr400 -82... hmmm.. kul att de inte går med den men med 748an som jag typ ALDRIG skulle komma på tanken att ha i bilolja i så ska de gå.... de är lite ironiskt på nått vis.. men men...

Jag hade mineralolja i över vintern för att byta till delsyntet på våren, då hälde jag igenom ca 0.5L helsyntet för att få med av mineraloljan som fastnat på väggar inne i motorn.

För övrigt så var det en dum idé som jag inte gör flera gånger. vill man byta höst och vår skall man använda samma olja.

Nu kunde jag ju inte starta hojen då det låg skeeet mineralolja i, å när oljan var kall rann det sämre än när jag skiter på hård mage.

Det där med att ha en "vinterolja" i är enligt mig onödigt. Byt oljan till hösten vid avställning till den olja du normalt använder och i rätt mängd. Då är det bara att köra på våren utan massa onödigt meck.

Men jag antar att du kom fram till samma sak. :)

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard