Olja ?

FreeSniff

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
KTM 660 -04
hej

jag kör nu en ktm 660 -04 500+mil och ska serva den själv.
jag hittade lite oljer i garaget "shell helix plus 10/40 syntetisk olja" som jag hälde i motorn men hade inte tillräckligt med. så jag åkte å köpte. men den flaskan fanns inte längre å köpte istället "shell advance VSX 4 10/40 4takts delsyntetisk"

å nu till frågan kan man blanda oljorna som jag ha lr bör jag tömma ut helix olja å ta i den andra?

en sak till skillnad på delsyntetisk å helsyntetisk olja ??:confused: hel del hel del:confused:

Har inte alla svar på dina frågor, men varför bara ta en olja som står i garaget utan att kolla så det finns tillräckligt och framförallt vad den är tänkt till? Jaja skit samma.. Delsyntet är lite mindre "vattning" å helsyntet mer.. Väldigt kort beskrivet ;) Det finns nog en heldel trådar om du söker.. Oljan jag tippar i min hoj köper jag hos Mc handlarn, då känns det iaf som om det blir rätt :va :tummenupp

Går utmärkt att blanda olika oljor. Det som händer är att oljan får den sämsta egenskapen mellan dom två

Cervantes skrev:
2371169 Är inte hojjen värd två liter riktig olja?

dom finns inte i denna byn tyvärr :huvet
ska åka till hbg imån med den så jag behöver nåt i den jallfall

ska byta så fort jag få tag på riktig olja

Last edited:
FreeSniff skrev:
2371363 dom finns inte i denna byn tyvärr :huvet
ska åka till hbg imån med den så jag behöver nåt i den jallfall

ska byta så fort jag få tag på riktig olja

Ja den tar nog inte skada av delsyntet men skulle nog skaffa helsyntet om möjligheten finns..

FreeSniff skrev:
kan man blanda oljorna som jag ha lr bör jag tömma ut helix olja å ta i den andra?

"Nä de går aldrig!" (uttalat på Örebro-mål).

Köp det dyraste så kan det inte bli fel.

Vill du spara pengar, läs oljetråden Del 1 och Del 2.

ok tack

jag provstartade nyss. den blev väldigt varm märkte jag. såg att det avgasröret precis vid motorn va rött. kollade nivån på oljanl. va några millimet från max sträcket när jag hade den 90° upprät. å jag hörde att de knäppte :S pumpen som ha fåt spader? lr är det normalt

e orolig att den inte kommer funka sen när jag e ner i hbg

FreeSniff skrev:
2371039 hej

jag kör nu en ktm 660 -04 500+mil och ska serva den själv.
jag hittade lite oljer i garaget "shell helix plus 10/40 syntetisk olja" som jag hälde i motorn men hade inte tillräckligt med. så jag åkte å köpte. men den flaskan fanns inte längre å köpte istället "shell advance VSX 4 10/40 4takts delsyntetisk"

å nu till frågan kan man blanda oljorna som jag ha lr bör jag tömma ut helix olja å ta i den andra?

en sak till skillnad på delsyntetisk å helsyntetisk olja ??:confused: hel del hel del:confused:

Motoroljor kan du blanda hur du vill.
Men varför inte en riktig MC-olja?
Helix är ju bilolja.
I övrigt säger jag som Anders: Läs de två oljestickysarna.

Jonasson skrev:
2371114 Har inte alla svar på dina frågor, men varför bara ta en olja som står i garaget utan att kolla så det finns tillräckligt och framförallt vad den är tänkt till? Jaja skit samma.. Delsyntet är lite mindre "vattning" å helsyntet mer.. Väldigt kort beskrivet ;) Det finns nog en heldel trådar om du söker.. Oljan jag tippar i min hoj köper jag hos Mc handlarn, då känns det iaf som om det blir rätt :va :tummenupp

Läs oljetråden Del 1 och Del 2.
Vattnig? Läs oljetråden, snälla läs den.

FreeSniff skrev:
2371615 ok tack

jag provstartade nyss. den blev väldigt varm märkte jag. såg att det avgasröret precis vid motorn va rött. kollade nivån på oljanl. va några millimet från max sträcket när jag hade den 90° upprät. å jag hörde att de knäppte :S pumpen som ha fåt spader? lr är det normalt

bör jag vara orolig!?

FreeSniff skrev:
2372063 bör jag vara orolig!?

Orolig över vad? Att kröken blir röd när den står på tomgång och kröken inte får kylning? Helt normalt. Att motorn och avgasrör knäpper när de blir varma? Helt normalt. Att oljan syns i oljenivåfönstret? Helt normalt.

andersbrink skrev:
2372288 Orolig över vad? Att kröken blir röd när den står på tomgång och kröken inte får kylning? Helt normalt. Att motorn och avgasrör knäpper när de blir varma? Helt normalt. Att oljan syns i oljenivåfönstret? Helt normalt.

allvar nu!. de bli inte så rött nu efter ha startat den några gång å haft den på tomgång ca 5-10 minuter. och då ser jag att olje nivån då är inte alls mycket. ligger närmare MIN. och det läcker lite vid ram skruven längst upp. :confused:
när den e kall så är oljenivån mitt imellan MAX å MIN.. nån som haft nåt liknade bekymmer??

FreeSniff skrev:
2372576 allvar nu!.

Jag är allvarlig. Viskositeten i en olja gör att den är trögflytande. En hoj som precis har körts har en lägre nivå på oljan i tråget/behållaren än en som har stått över natten.

Det funkar precis som med sista skvätten filmjölk och ketchup. Det samlas i botten efter ett tag.

Att den driver lite olja och inte storläcker är mest en bekvämlighet - dvs om man accepterar oljestänk på skinnstället eller inte.

FreeSniff skrev:
2372576 allvar nu!. de bli inte så rött nu efter ha startat den några gång å haft den på tomgång ca 5-10 minuter. och då ser jag att olje nivån då är inte alls mycket. ligger närmare MIN. och det läcker lite vid ram skruven längst upp. :confused:
när den e kall så är oljenivån mitt imellan MAX å MIN.. nån som haft nåt liknade bekymmer??

Hur mycket olja har du haft i? När motorn är kall så ska oljenivån ligga på det lägre strecket i fönstret. Om motorn är varm så ska det ligga på det övre strecket. Självklart ska motorn då vara avstängd.

Du kanske skulle sätta dit en ny kopparbricka vid blödningsskruven.

Last edited:
FreeSniff skrev:
2372576och det läcker lite vid ram skruven längst upp. :confused:

Att det läcker vid ramskruven kan va för att du inte luftat systemet innan du skruva in skruven? Du ska ju köra hojjen på tomgång en liten stund tills det kommer olja ur där så luften försvinner..

mellan min och max ska den va några minuter efter att du kört den varm..

Cervantes skrev:
2376137 Att det läcker vid ramskruven kan va för att du inte luftat systemet innan du skruva in skruven? Du ska ju köra hojjen på tomgång en liten stund tills det kommer olja ur där så luften försvinner..

mellan min och max ska den va några minuter efter att du kört den varm..

Det behövs inte på 660 om man fyller i 1.6 i motorn och 0.4 i ramen, börjar inte läcka för att man inte luftat, eller tänkte du på ngt annat?

-PLM- skrev:
2376288 Det behövs inte på 660 om man fyller i 1.6 i motorn och 0.4 i ramen, börjar inte läcka för att man inte luftat, eller tänkte du på ngt annat?

Den ska väl endå ha 1.3 i motorn och 0.6 i ramen?

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back