Olja

OccT

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Sundsvall/högakusten
Hoj
Kawasaki zx9r
Tjenare.

Jag har fått för mig att det ska vara 10/40W och 0,8liter växellådsolja stämmer det ?

Sedan på bilden vilken olja visar det ? :3freak
 

Bifogat

  • olja..JPG
    olja..JPG
    66 KB · Visningar: 94
OccT skrev:
2188247 Tjenare.

Jag har fått för mig att det ska vara 10/40W och 0,8liter växellådsolja stämmer det ?

Sedan på bilden vilken olja visar det ? :3freak

10/40 låter bra, det är det som är standard på de flesta 125or vad jag vet. Det borde stå hur mycket olja du ska ha i nånstans vid påfyllningshålet, bara att kolla. Den där lilla rutan på bilden visar hur mycket växellådsolja du har.
 
ser rätt tomt ut. Är hojen ställd på stödet kan oljan rinna iväg till andra motorhalvan. Du får kika med hojen rak. :tummenupp
 
philsson skrev:
2188537 ser rätt tomt ut. Är hojen ställd på stödet kan oljan rinna iväg till andra motorhalvan. Du får kika med hojen rak. :tummenupp
Såg tomt ut på min med. Så jag fylde på. När jag hält i en liter och det inte hänt något insåg jag att det redan va överfult.:D
Och de va fullt med koks i botten.. (glimmade inte så de va inte fd drev..)
 
prulle skrev:
2188556 Såg tomt ut på min med. Så jag fylde på. När jag hält i en liter och det inte hänt något insåg jag att det redan va överfult.:D
Och de va fullt med koks i botten.. (glimmade inte så de va inte fd drev..)
Hände mig med :tummenupp
 
Trashcan skrev:
2188451 10/40 låter bra, det är det som är standard på de flesta 125or vad jag vet. Det borde stå hur mycket olja du ska ha i nånstans vid påfyllningshålet, bara att kolla. Den där lilla rutan på bilden visar hur mycket växellådsolja du har.

Oljeviskositet väljs efter temperatur, inget annat. Dvs du har ex 10w-40 i alla dina hojar om dom körs i samma temp. Ska man köra i norrland på vintern får man gå ner till 5w-40 t ex. Saharaöknen 10w-50 t ex
 
Ljunghusen skrev:
2189372 Oljeviskositet väljs efter temperatur, inget annat. Dvs du har ex 10w-40 i alla dina hojar om dom körs i samma temp. Ska man köra i norrland på vintern får man gå ner till 5w-40 t ex. Saharaöknen 10w-50 t ex

jaha thx.. Men sommar i sverige är 10/40 bra då :)
 
OccT skrev:
2189394 jaha thx.. Men sommar i sverige är 10/40 bra då :)


Eller högre:)

Jag har kört på 75w140 som högst och den funkade fint tyckte jag!

Ljunghusen skrev:
2189372 Oljeviskositet väljs efter temperatur, inget annat. Dvs du har ex 10w-40 i alla dina hojar om dom körs i samma temp. Ska man köra i norrland på vintern får man gå ner till 5w-40 t ex. Saharaöknen 10w-50 t ex

Efter hur hårt maskinen går också kanske
 
Mr Helmut skrev:
2189405 Eller högre:)

Jag har kört på 75w140 som högst och den funkade fint tyckte jag!



Efter hur hårt maskinen går också kanske


75W140 är ingen motorolja, det är transmissionsolja. Och det motsvarar typ 10W40 motorolja, eller något i den stilen

10W = Hur låg temp den tål. 40 = hur hög temp den tål.

10W är ungefär -15 minusgrader, 40 ca 40-50 plusgrader (utetemp). Dvs 10W40 funkar bra i -15 grader till +40-50 grader

5W - ca 30 grader, 50W 60 +grader osv

Så ska man köra året runt är 5W-50 kanon. Men dyr! Därför är det bättre med en sommarolja och en vinterolja, om det behövs dvs
 
Ljunghusen skrev:
2189628 75W140 är ingen motorolja, det är transmissionsolja. Och det motsvarar typ 10W40 motorolja, eller något i den stilen

10W = Hur låg temp den tål. 40 = hur hög temp den tål.

10W är ungefär -15 minusgrader, 40 ca 40-50 plusgrader (utetemp). Dvs 10W40 funkar bra i -15 grader till +40-50 grader

5W - ca 30 grader, 50W 60 +grader osv

Så ska man köra året runt är 5W-50 kanon. Men dyr! Därför är det bättre med en sommarolja och en vinterolja, om det behövs dvs

Eftersom det gäller en 2-takt så kanske det är bra om det är transmissionsolja och inte motorolja :näsblod
 
Mr Helmut skrev:
2189752 Eftersom det gäller en 2-takt så kanske det är bra om det är transmissionsolja och inte motorolja :näsblod


Det kvittar. Same shit egentligen. På 4taktshojar delar i stort sett alltid motor och låda på oljan. Motoroljan då alltså
 
Jag var och köpte nu.. han som var där sa gav mig en med 10/40 Statoil men nu när jag läser på den så är det för bilar och lätta lastbilar :3freak och den är delsyntetisk. Ska jag ha den eller är det bara att åka och byta ? Han sa att dom använder det till allt dom gör...
 
OccT skrev:
2191830 Jag var och köpte nu.. han som var där sa gav mig en med 10/40 Statoil men nu när jag läser på den så är det för bilar och lätta lastbilar :3freak och den är delsyntetisk. Ska jag ha den eller är det bara att åka och byta ? Han sa att dom använder det till allt dom gör...
Om det står att det är en hypoidolja ska du inte använda den. Pajjar lamellerna eller va det va.
 
Byt den.... Den kan funka, men troligen slirar kopplingen
Bilmotorer har inte våtkoppling, och oljan är inte avsedd för det

Köp en olja för motorcykelmotorer
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top