Olja VS Koppling

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Bytte olja i helgen och efter det har kopplingen börjat släppa på 5:an å 6:an. Var det bara ren slump eller har oljan stor betydelse?
 
Oljan har betydelse.
Om oljan inte är avsedd för MC, så kan den vara för hal för att användas i en motor med våtkoppling.
 
Det enda riktigt underbyggda svaret är det bara du själv som kan ge, genom att byta olja ytterligare en gång till den typ du hade tidigare - och köra lugnt några dagar så att lamellerna får tid att "sätta sig" efter chocken att ha slirat. Mot krokiga lameller finns det väldigt få alternativa lösningar på annat än plånboken.

Du har väl inte missat den stora oljetråden?
 
Min tanke är att beställa nya lameller och byta tillbaka till den olja jag hade...frågan är om jag behöver byta stålskivorna oxå. Kommer inte åt hojen på en stund då frugan fått med sig nycklarna till garaget :mad:
 
Om jag råkar bränna en koppling byter jag bara stållamellerna eftersom fiberlamellerna oftast bara behöver lite uppruggning med 80-papper och litet kort bad i motorolja. Fibermaterialet funkar som en värmebarriär så de lamellerna ser inte samma värmeintensitet som de nakna stållamellerna gör.
 
Sådär...inget verkar skevt vad jag kan se inget blåanlöpt, det har ju bara slirat ett par tre gånger. Fortsatte inte köra när jag märkte det. Undrar om jag ska byta lameller eller bara rugga av dom och byta olja. :va

På Bike sa dom att det var 8 lameller men jag hade nio men den sista sitter innanför en låsring längst in :va
 
Tidigare har har kört på Putoline Sport4..i helgen hällde jag på nån Silkolene. Har mätt lamellerna nu, skall vara 3,72 till 3,88. Jag hade ingen under 3,8 så jag byter inte till nya. Byter tillbaka till den andra oljan och ser vad som händer..
 
heliac skrev:
Tidigare har har kört på Putoline Sport4..i helgen hällde jag på nån Silkolene. Har mätt lamellerna nu, skall vara 3,72 till 3,88. Jag hade ingen under 3,8 så jag byter inte till nya. Byter tillbaka till den andra oljan och ser vad som händer..

Kan du inte testa och köra med Biltemas racingolja??

Jag kör med den i min ZX9:a. Skulle var intressant och se hur det funkar i en T-motor

JB
 
Fick just veta av en kille som kör VTX1800 att han haft samma problem efter att ha hällt på Motul. Han bytte tillbaka till Putoline och blev av med sliret.
 
heliac skrev:
Tidigare har har kört på Putoline Sport4..i helgen hällde jag på nån Silkolene. Har mätt lamellerna nu, skall vara 3,72 till 3,88. Jag hade ingen under 3,8 så jag byter inte till nya. Byter tillbaka till den andra oljan och ser vad som händer..

Inte för att jag vet vad det är för Silikolen olja du har, men så länge det inte är en syntetolja för bilar så borde det funka. I syntetoljor för bilar brukar dom hälla i div. glidmedel som inte är bra för en våtkoppling. Vet en del som har gjort det misstaget, det enda som hjälpte för dom var att byta lameller.

R1 T
 
Uhh..lamellerna kostade 264:- styck och det är nio stycken. Stållamellerna 99:-st.. Hoppas jag klarar mig med att byta olja.
 
andersson turbo skrev:
MEEEEER Fjäder :yoparty

Det får bli nästa steg.. Kopplingen har inte släppt en enda gång innan jag bytte olja. Men behövs det hårdare fjädrar så... Har du nåt tips? Har Marklunds hårda fjädrar i nu och handtaget går redan tungt :näsblod
 
heliac skrev:
Det får bli nästa steg.. Kopplingen har inte släppt en enda gång innan jag bytte olja. Men behövs det hårdare fjädrar så... Har du nåt tips? Har Marklunds hårda fjädrar i nu och handtaget går redan tungt :näsblod

Glasblästra stålskivorna försiktigt, börja med att blästra några stycken.

Kopllingen kan bli lite "huggigare" och bästrar du alla så kan den bli digital (av och på) men du slipper sliret.
 
Bytte tillbaka till den tidigare oljan igen och nu högfartswheelar den igen :tummenupp
 
heliac skrev:
Det får bli nästa steg.. Kopplingen har inte släppt en enda gång innan jag bytte olja. Men behövs det hårdare fjädrar så... Har du nåt tips? Har Marklunds hårda fjädrar i nu och handtaget går redan tungt :näsblod

jag mekade in såna fjädrar i min koppling nu! dom var rätt mycket stöddigare än orginal :hihi
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top