Olja vid svänghjulet, ska de vara så?

AndersHallman

Ny medlem
Gick med
19 May 2007
Hoj
.
Nu när jag tagit bort kåpan som sitter över sväng hjulet och statorn så kom det en massa motor olja ut där, så min fråga är om det ska vara olja där??? Eller är det någon p-box som är paj??

Hojen det gäller är en KTM 525 EXC - 04a

Tacksam för svar!

Mvh Anders

Vet inte hur det är på just din modell, men alla fyrtaktare jag har skruvat med har haft olja vid svänghjulet. Har hittills bara stött på 2-taktare som har torrt bakom svänghjulskåpan. Jag tror att du kan vara lugn.

Definera en massa olja vidare, pratar vi om att halva utrymmet är fyllt eller en liten pöl på golvet.

Normalt sett ska det inte finnas någon olja runt elektrisk utrustning om vi inte talar om transformatorer i kraftindustrin, det är naturligt med en viss inträngning av olja i utrymmet men då pratar vi om att det är en skvätt i botten. Har du mer än så kan det vara läge att byta packbox vilket är en enkel operation.

Normalt sett ska det inte finnas någon olja runt elektrisk utrustning om vi inte talar om transformatorer i kraftindustrin, det är naturligt med en viss inträngning av olja i utrymmet men då pratar vi om att det är en skvätt i botten. Har du mer än så kan det vara läge att byta packbox vilket är en enkel operation.

Men det är en fyrtakt, då ska där vara olja.

Så det är bara på 4-takt det är olja vid svänghjulet?

JA...

I en tvåtaktare har du ju ingen olja i vevhuset så enda chansen vore att dela med växelådsoljan och det känns rätt onödigt.
Hade nog fått fylla på ganska ofta iaf. :hihi

Edit: om man delar växellådsolja med vevhuset menar jag då.

Fasen va skönt det är med sporthoj.com jag upptäckte nyss att det droppade olja från generatorkåpan på min Husqvarna Te250. (Jag har tidigare åkt 2-takt) så jag tänkte direkt att packboxen var trasig. Men googlade lite och hittade den här tråden, så jag antar att det är dags för en ny packning till kåpan bara

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back