olja växellåda....

Ozone

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Kawasaki z750 -09 Suzuki sv 650 -99 Hornet 900 -02, Suzuki rf 600R-93
Kanske en idiotfråga..Har en hornet 900. visst går motor och växellåda på samma olja...eller har växellådan separat olja?

:)

Finns inga dumma frågor...

Vet man inte så vet man inte.

Men som tidigare svarat så är det samma olja i motor och låda på din hoj.

Det är inte alltid så men oftast.
HD tex som har en separat låda har olika oljor.

Jag tror att det här inlägget kan ha hjälpt mig lite nu, men jag är inte helt säker efter vad Dede sa, men jag kan förklara mitt problem som är ungefär samma.

Det är så att jag har skaffat mig en fiddy (125cc 4stroke) och jag har inte lyckats klura ut var jag ska hälla oljan. Det finns ett hål för olja vid växellådan, men jag var inte helt säker på om jag skulle våga chansa och hälla i oljan jag köpt däri.

Jag är helt ny på det här med 4takt, så därför får ni ursäkta min okunskap.

En fråga till; Är den statoil-olja jag köpt lämplig för min så "simpla" motor, om man nu kan kalla den så?

Länk till oljan jag köpt finns här;
http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf/LubProducts/racingway_hp_15w-40

Jag tror att det här inlägget kan ha hjälpt mig lite nu, men jag är inte helt säker efter vad Dede sa, men jag kan förklara mitt problem som är ungefär samma.

Det är så att jag har skaffat mig en fiddy (125cc 4stroke) och jag har inte lyckats klura ut var jag ska hälla oljan. Det finns ett hål för olja vid växellådan, men jag var inte helt säker på om jag skulle våga chansa och hälla i oljan jag köpt däri.

Jag är helt ny på det här med 4takt, så därför får ni ursäkta min okunskap.

En fråga till; Är den statoil-olja jag köpt lämplig för min så "simpla" motor, om man nu kan kalla den så?

Länk till oljan jag köpt finns här;
http://www.statoil.com/mar/svg01184.nsf/LubProducts/racingway_hp_15w-40

HÄll du din smörja ner i hålet du hittade, den ska ner i motorn på ett eller ett annat vis. Glöm inte att tappa ur den gamla först bara.

Smörjan du har köpt till bågen verkar vara aningens overkill då du utan vidare kan köra på billigaste biltemasmörjan i en sån hoj.. men men. Se till att den är för motorcyklar också, annars börjar kopplingen strula.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...