olja ur slang från vevhus ventilationen TLS?

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Trodde att jag hade blåst nått roligt i motorn när jag senast åkte hoj! När jag o polarn tog en paus i åkat, såg vi en liten oljepöl under hojen, stor som en femkrona...inte direkt vad jag är van att se under min hoj.

Efter en stunds krypande o tittande under hojen konstaterade vi att det måste komma från en av slangarna som går till vevhusventilationen, den som mynnar på vänster sida !?

Den hade dessutom lagt sig mot kedjan och således har oljan skickats framåt / in mot främre drevet, vilket resulterat i att det hade runnit olja längs motorn under drevkåpan.

När jag öppnade påfyllningslocket för oljan tyckte jag att det luktade bensin (oljenivå = normal) !! Konstigt nog luktade det inte ett dugg när jag tömde ur oljan ca 45min senare (hämtade hojen med lastbil...)

nu till min fråga... är detta ett vanligt fenomen på TLS vid bakhjulsåka eller?

Har pratat med en bra mek, som rekommendera byte av olja samt filter... Har redan inhandlats o ska tippas i idag! Funderar på att låta slangen mynna i en liten flaska ett tag så att jag vet att oljan inte kommer från nått annat håll... Blir lugnköra ett tag ikväll..
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
hmm har du nån bild eller tips vart man hittar ett sådant lock... Har en -99:a . O andra sidan kan man ju ge fan i alla fjolla på bakhjulet! :cool:

Funderar på byte till nästa år, blev j-ligt impad av Ducce monster 1000... OMÖJLIGT att gasa på lite etta utan att hjulet går i vädret! Blir ingen fjollig radfyra i alla fall...

Ska in med TLSén på 2400 service snart, så då kanske man slipper det eviga pangandet.. (läckage på bakre avgasr. är misstänkt)

Pair-valve pluggad redan. Kan inte vara John som jag språkat med på TL sidan eller?
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Aja... Kommer väl att hålla mig till min favvo åkning dvs, kurviga vägar... Tycker inte det finns nå bättre än TLéns vrid på sådana vägar!

Tack för hjälpen i alla fall! Ska försöka att få tummen ur o tippa i lite olja ikväll... fast det känns ju inte så himla lockande att ta på sig get-skinnet när det är närmare 30 grader ute :crash

Du har inte nå pejl vart slangen skall mynna ut på vänster sida eller? Misstänker att den inte är till för att smörja kedjan... Har tittat i verkstadshandboken men hittar fan inte nått..
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top