Olja ur luftburken på XR 650

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Var ute och körde lite idag med en polare som har en XR 650, efter ett rejält körpass drog det ihop sig till mat, han stannade hojjen och det rann ur ca 0.5 dl olja ur dräneringen på luftburken :va Skjuter den ur sig ur vevhusventialtionen månne? Eller kan det vara nåt annat fel, isf vart ska vi börja leta?

Din kompis har tankat i för mycket olja

Och påföljden blir då alltså att den trycker ur sig via vevhusventilationen eller har jag fel? Det uiiiilades en hel del oxå den dagen kan jag väl tillägga.

An3Azz skrev:
Och påföljden blir då alltså att den trycker ur sig via vevhusventilationen eller har jag fel? Det uiiiilades en hel del oxå den dagen kan jag väl tillägga.

I senaste tråden om det här(då med KTM) kom man fram till att om den tryckte ur sig olja så hade man för mycket i, och att om den tryckte ur sig skulle man inte hälla i mer för att den då var på rätt nivå.

Speedsoda skrev:
I senaste tråden om det här(då med KTM) kom man fram till att om den tryckte ur sig olja så hade man för mycket i, och att om den tryckte ur sig skulle man inte hälla i mer för att den då var på rätt nivå.

Håll dig till 125 forumet... :rolleyes:

Spelar ingen roll om det är torrsump eller ej, motorn har ju olja ändå.
Är det för mycket olja måste det ut någonstans.
Hellre via vevhusventilationen än p-boxen på utgående axel.

Coola Ola skrev:
Tja, det stämmer för KTM iaf. Hur det är med XR650 vetefan, den har ju torrsump.

Stämmer väl inte alls. Man har inte för mycket olja i bara för att den trycker ur sig. Finns vissa som har nivån allra längst ner på mätglaset som ändå trycker ur sig olja... :7peta

Edit: Tar för givet att vi pratar bakhjulsåkning, annars ska den inte tryckar ur sig nåt!

Suomalainen skrev:
Stämmer väl inte alls. Man har inte för mycket olja i bara för att den trycker ur sig. Finns vissa som har nivån allra längst ner på mätglaset som ändå trycker ur sig olja... :7peta

Edit: Tar för givet att vi pratar bakhjulsåkning, annars ska den inte tryckar ur sig nåt!

Jo vi pratar hjulning, både på bak o framhjul

min ktm 640 slutade kissa olja när ja tömde cykeln på olja så mätstickan visar ca 5mm över minimum.

An3Azz skrev:
Jo vi pratar hjulning, både på bak o framhjul
På en xr kan man ha fullt på stickan o åka bakhjul hur m s helst! men det är allt för få som vet hur man kollar oljenivån! Oljenivån kolla endast sedan man kört en bra stund, låt stå på t-gång 20 sek kolla stickan!!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda