Olja under "strecket" efter vinterförvarig, inga problem att varmköra?

Grejen är att den ska köras runt i motorn, inte att den ska värmas. Varmkör en stund, sen mäter du.Du vet ju inte om du har låg nivå förrän du mätt och det kan du inte göra utan att varmköra!

Det förstår jag med, jag tänkte bara att det är ju säkert inte en nackdel att oljan start temp är 23 grader istället för 2 grader.
Där dilemmat blir, med situation kan ej kolla förrän oljan är varm VS kan ej se om man vågar starta förrän man kollat korrekt temp ;)

Däremot så ger min spontana tanke att olja ej bör ha försvunnit, så med en liten koll på displayen och med örat + varmkörning så ska det nog vara lugnt :)

Edit extra: Återkommer med bild! ;)
 
Last edited:
Det förstår jag med, jag tänkte bara att det är ju säkert inte en nackdel att oljan start temp är 23 grader istället för 2 grader.
Där dilemmat blir, med situation kan ej kolla förrän oljan är varm VS kan ej se om man vågar starta förrän man kollat korrekt temp ;)

Däremot så ger min spontana tanke att olja ej bör ha försvunnit, så med en liten koll på displayen och med örat + varmkörning så ska det nog vara lugnt :)

Edit extra: Återkommer med bild! ;)

Det troliga är att den våtsumpat och då får du rätt nivå efter en stund på tomgång.
Så länge oljepumpen har olja att pumpa runt har du smörjning. Med låg oljenivå och kökörning i stadstrafik en varm sommardag får du hög oljetemp men här är det inte ett problem.
Om det varit tomt i tanken och ingen pöl under motorn kanske man skulle tömma vevhuset, är du väldigt nervös så gör du det... :)
 
kollade mt-01 an idag som har samma system där var oljestickan torr men jag vet att där är rätt oljemängd eftersom jag inte kört sen oljebyte
 
Jag brukar köra på startmotorn några sekunder med tändstiften alt tändhattarna ur, av efter vinterförvaring och då slocknar oljelampan:tummenupp
 
Sedan en fundering, är alla lika bekymrade över sin bilmotor när ni startar den när det är kallt eller om den har stått i en månad?? Blir verkligen förvånad på riktigt ibland på denna sidan.

Om man inte vet kan det, som i det här fallet, vara ganska ofarligt eller något som ger bestående skador. Så jag tycker det är bättre med kanske en fråga för mycket istället för att chansa om man inte har kunskap. :krama
 
Bilar har våtsump. Då blir inte nivåavläsningen så förvirrande. Där är det för lite om det visar för lite.:fakta
 
Tänd en liten brasa under hojen och när blocket är lagom varmt så kan du starta den. På så vis minskar du slitaget då hojen kräver kortare tid för varmkörningen.


Nejdå, skämt åsido. Jag hade inte varit orolig över att låta hojen varmköras. Tiden för varmkörning lämnar jag osagd. Det är väl främst stiften som mår sämre av att inte bli riktigt varma.:confused:
 
Kan uppdatera tråden och säga att det var inga problem.
Efter att bågen hade fått stå på tomgång i 15 minuter var oljan precis mitt i mellan E och F på stickan.

Inga problem med andra ord! :banana
 
Bilar har våtsump. Då blir inte nivåavläsningen så förvirrande. Där är det för lite om det visar för lite.:fakta

Tänkte bara påpeka att alla bilar har inte våtsump. T ex min Porsche, den har torrsump och ett klassiskt misstag ägare gör är att de kollar nivån när motorn inte är varmkörd och fyller på för mycket olja i tron att nivån är för låg. Lärdom man kan göra är att följa instruktionboken när man kollar nivån.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top