Olja till oljekyld hoj (GSX-R750)

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Skal byta olja på min '88 GSX-R750, behöver jag nånn spesiell olja? Nu kör jag på Motul 3000+.

Luft/olje går lite varmare än moderna vattenkyld så välj en JASO-certifierad lite tjockare 20w50 eller liknande. Kamaxlar och vevaxel mår bättre av det, speciellt om motorn har gått några tusen mil. Vilket märke och typ (annat än tjockare olja typ 20w50)? Spelar ingen roll... syntet eller inte, byt olja och filter istället ofta, minst var 500 mil.

Läser du oljetråden (om du orkar) så ser du att "de gamle" bl.a. rekommenderar Biltemas billiga syntetiska.

Är du fortfarande osäker? Köp vilken MC-olja som helst, bara du byter den ofta. Då spelar det ingen roll om den är "bra" eller "dålig".

Kunde inte ha sagt det bättre själv! :hihi

(Usch vad du sammanfattar bra Anders... det blir ju ingen skrivarglädje kvar nu!) :lol

Tusen tack Anders, viste jag kunde lita på dig :tummenupp

Avanti: Kul att se att du håller kvar vid Sverige. Ser att du bor i Milano! Kul!

Anders gav dig svaret, huvudet på spiken, men... jag skulle samtidigt vilja säga till DIG som jag sa till Speedhunter:

Efter att ha läst inledningen i denna tråd:
http://www.sporthoj.com/forum/showt...highlight=oljor
så kommer du kanske att kunna göra ett för DIG smart oljeval.
Vad andra åker på är oftast ointressant, då det som funkar för dig kanske är nåt annat.
Alternativt kan du m.h.a lite ny kunskap göra just ett smartare val, och helt plötsligt visar det sig att rekommendationen du fick innan du hade egen kunskap var om inte HELT felaktig, iaf inte rätt för dig.
Nu fick du ju ett klockrent svar av Anders, men för lite breddning av kunskapen samt att det kan vara kul med lite bakfrundsfakta till VARFÖR det är som det är kanske lite läsning trots allt vore kul? :)

SÅ inga stekta sparvar idag ;-) Lite upplysande läsning istället!

När du känner dig varm i kläderna kan du gå vidare till:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=67251

- Det här kan verka enkelt sa Sergeanten till soldaterna.... Men vänta tills jag förklarat! :hihi

Dr.Bike skrev:
Anders gav dig svaret, huvudet på spiken, men... jag skulle samtidigt vilja säga till DIG som jag sa till Speedhunter...
Tusen tusen tack Dr.Bike :Bugar Jag har nu läst "oljor del 1" och "oljor del 2", har lärt mig myyycket som jag inte viste. :) På måndag åker jag til butiken med min nya kunskap för att hitta min nya olja.

har en fråga till.., är det "bäst" at byta olja på hösten just före man ställer av hojen, eller på våren när man ställer på hojen? eller är det samma sak... :va

De förslag om oljebyte (för/efter avställning) jag läst har oftast förordat ett byte innan avställning, så att inte använd (förorenad) olja ligger i motorn hela vintern (avställningsperioden).

Avanti skrev:
är det "bäst" at byta olja på hösten just före man ställer av hojen, eller på våren när man ställer på hojen? eller är det samma sak...

Det står även det i oljetrådarna. :hihi

Vill du att din hoj står hela vintern med en olja som är full med vatten, syraföreningar och bensin? Häll i den billigaste oljan du kan hitta (t.ex. Biltemas mineral-MC-olja) för vinterförvarningen och byt till den normala oljan efter den första korta premiärturen på våren. Det är viktigt att du kör hojen en kort sväng så att den sedimenterade oljan får skölja rent i oljetråget innan du byter olja och filter.

Präxis TM. Och jodå Anders så kan man kosta på sig att göra.
Mina motorer är jag inte lika tjålig med, så de får ny olja på hösten.

Såg f.ö att nån firma har börjat med den gamla 50-tals metoden "sköljolja" inför byte av ordinarie olja...
Ja jag säger då det... inget är nytt under solen, och allt går runt.
Nu har även deta gått ett varv.
Givetvis lanseras detta som en nyhet...
Som om det inte räckte med att vi fick se de urvidriga V-jeansen en gång till... :hihi

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret