Olja till luftfiltret, är det något att ha?

aligator_111

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2011
Hoj
Något eget
Tja, gjorde service här om dagen. När jag skulle byta luftfilter så såg jag att den gamla var indränkt i nå olja, först förstog inte jag var det var för klet, men sen kom jag på att det fanns nå olja till luftfiltrar vilket bör rengöra mindre damm partiklar som klistras på oljan.

Är det värt att använda oljan?

Har dock inte använt luftfilter olja på hojj, men annars tycker jag att det är meningslöst kletar bara igen om man kör på vanliga vägar. Kör man offroad så är det bra för motorn med tanke på att skiten fastnar där istället men då får man ju rengöra oftare också

Som sagt beror det på vad det är för filter. På filter av offroadtyp är det ett måste. Pappfilter till sporthojar ska du inte ha det på.

Offroadhojsfilter av skumtyp:olja på
Gathojsfilter av papp (det som sitter orginal):ingen olja
Gathojsfilter av sporttyp, tex K&N BMC osv:olja på

Filter som är inoljade ska tvättas av, helst med rekomenderat tvättmedel, torkas och sen oljas in med rätt olja.

Ok, hur mkt olja ska jag ha? Ska jag dränka hela filtret i oljan eller ska jag spraya på. Hur ofta bör man tvätta filtert?

Ok, hur mkt olja ska jag ha? Ska jag dränka hela filtret i oljan eller ska jag spraya på. Hur ofta bör man tvätta filtert?

Lagom mycket, lägg filtret i en plastpåse, häll i en skvätt filterolja och massera runt.
Hur ofta är nog upp till filtertillverkaren att rekomendera, beror ju på vilken miljö du kör i också, står det inte märke på filtret?

Biltema har både luftfilterrengöring 36-449 139:- och luftfilterolja 36-448 89,90 till ditt filter. Jag kör dem till min DR som har skumgummifilter och de har varat i flera år.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back