Olja till Gixxer 1100

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Undran om vilken sorts olja man ska välja till en GSX-R 1100 1993 nu när man ska byta till nytt filter och olja ?! Snackade med en MC firma och dom sa att jag skulle köra med Mineral och dom andra som jag var hos rekommenderade Delsyntet.

Så frågan är, vilken väljer man. Är de verkligen bra att köra Gixxern med Mineral ? Kanske funkar ypperligt ? 10w -40 är i allaflal vad dom rekommenderar bägge två.

motivera gärna varför jag ska välja en de ena eller en de andra ?! Ingen av oljorna jag tittat på är Biltema olja så den diskussionen kan vi undvika.

unocal 76 20/50 mkt bra minerlolja kräver dock lite varmkörning.
Perfekt för lite äldre motorer med moderat slitage

Pja jag har kört med Biltema helsyntet i många år nu med min Gixxer 1100, den har snart rullat 17K mil.

Med andra ord så är inte mineral olja helt ute och cyklar ? Jämförde bara med bilar man hållt på med och de är som ni säger att mineralen kräver väl lite uppvärmning för att komma upp i temperatur.. så Mineral/Delsyntet 0w till 50w spelar ingen jätte roll i valet om man inte har några extrema utsvävningar då ?

tjockare olja = mindre skrammel skämt åsido jag har bara positiva erfarenheter av unocal. MEN tror dock inte att det spelar så mkt större roll vad man kör på för olja bara man är noga med att kanske varmköra ordentligt,det har rädddat många motorer

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti