Olja till gammal hoj

Beror på om du kan vara snäll mot den innan den fått upp värmen, men har haft någon moppe som verkligen frossa i olja. Rak 50, dvs 50w50, brukar säljas som anpassad för "äldre" motorcyklar, tror biltema nämner något om anpassat för v twins. Minskade min oljeförbrukning markant.
 
Beror på om du kan vara snäll mot den innan den fått upp värmen, men har haft någon moppe som verkligen frossa i olja. Rak 50, dvs 50w50, brukar säljas som anpassad för "äldre" motorcyklar, tror biltema nämner något om anpassat för v twins. Minskade min oljeförbrukning markant.

Det dom har där nu är "15W–40 Semisyntetisk multigradeolja" med en v-twinmotor på etiketten. Har du provat den?
Motorn brukar nog få bli varm innan jag gasar på.

Läste på annat forum om någon som nämnde att gamla hojjar kunde dra massa mer olja när de kördes på just syntetolja, och visst syntetolja fanns inte -81, så det är kanske en hint... samtidigt så var motorn ny då och gammal och "inkörd" nu :rolleyes: och behövde kanske en tvätt med syntetolja, men funkar det bra att hoppa till biltemas "semisyntetiska multigrade" bara sådär då? Blir väl att blanda första tiden förståss.
 
En teori är att den helsyntetiska oljan har "tvättat" rent alldeles för bra på en hoj som egentligen är van att få en olja med väsentligt mycket mer mineral i. Det fanns ju som sagt inga helsyntetiska oljor på den tiden.
Nu har ev avlagringar släppt och då drar den mer olja, förutom att den börjar bli lite sliten kanske. Jag tror nog att du skall återgå till en olja med mer mineral i som den semisyntetiska/delsyntetiska från Biltema tex.
Nu skall jag inte göra reklam, men en verkstad som jag lämnar min hoj till emellanåt har oftast kunder med äldre hojar och för att inte ha flera oljor i lager, så använder de en och samma till alla hojar de får in. Sedan kan man ju välja själv att hälla i en helsyntetisk istället i sin moderna hoj och speciellt då en sporthoj som ev också går på bana ofta.
Oljan som verkstaden använder är Motul 5100 15W-50 Tecnosyntese och det är en del-/semisyntetisk olja i varje fall.
Vanligtvis rekommenderar ju tillverkarna idag 10W-40 alt 10W-50 generellt, men 15W-50 är ju då en lite tjockare olja med kortare temperaturspann. Var då noga med att inte köra hojen i alltför kallt väder, fortsätt låta den bli varm innan du gasar på, om du väljer en 15W- olja.
 
Jag är ingen expert, men jag kan inte tänka mig att det skulle behövas ett "överlapp". Jag hade en R1-00 som drack en massa olja och jag har för mig att den drack lite mindre när jag gick över till del-/semisyntet. Fast å andra sidan hade jag en helsyntet på 10W-40 i innan och en del-/semisyntet (Motul 5100) på 15W-50 efter, så viskositeten kanske spelade en roll också.
 
Snillen spekulerar!:rolleyes:.........sliten motor är sliten......oavsett olja
 
När jag hade min Bol d'Or så blev jag rekommenderad av Bol d'Or -klubben att köra på en olja som heter GOLDEN SPECTRO 4. Denna olja är en delsyntet och hjälpte oljetörsten på min hoj. Detta är nu ett antal år sedan och det finns säkert bättre alternativ nu.
 
Snillen spekulerar!:rolleyes:.........sliten motor är sliten......oavsett olja

Kanske skulle komma med något nytt än något som vi redan konstaterat? Nu är vi ute efter mindre oljeförbrukning och går det med en "tjockare" olja att få ner den ivf lite (utan att behöva byta kolvringar etc), så är väl det bra, eller? Kanske hittar vi en olja som tex den LCF nämner?
 
Hittade den här texten.

http://www.tvingmcservice.se/mctips7.html

Läs under "extra tillsatser till motoroljan, behövs det?"


Det här alternativet kanske, låter ju ännu bättre? :)
http://www.rvs.se/diagnostic/page124.html

"Har man exempelvis förbrukat 100 liter bränsle, så bör det ungefär 0,2-0,4 liter olja för en bensinmotor" Låter inte det ganska mycket? Nu är det visserligen mycket mer olja i en bilmotor, men ändå.
Helt klart intressant ändå, har konstaterat att helsyntet inte är svaret på min maskin iaf!
 
Jag hade testat kört på okq8 sbk racing och stått ut med oljeåtgången.
Sälja? Klart du kan göra det men hänger inte riktigt med på varför.

Kopplingen. Ta lös, gör rent. Blästra av stålringarna, lägg bricka/distans vid fjädrar. Billigt o enkelt. Går att ta annat än bläster men nog om det.

4dl a 150 mil är inget ovanligt och måste inte tyda på en motor med problem. Dock brukar det vara lite modellspecifikt så att säga. Se vissa audi 6or, triumph modellx, honda cbr1000rr 08.

Så hur mkt olja fyller du på per 100 mil?
 
Last edited:
Jag hade testat kört på okq8 sbk racing och stått ut med oljeåtgången.
Sälja? Klart du kan göra det men hänger inte riktigt med på varför.

Kopplingen. Ta lös, gör rent. Blästra av stålringarna, lägg bricka/distans vid fjädrar. Billigt o enkelt. Går att ta annat än bläster men nog om det.

4dl a 150 mil är inget ovanligt och måste inte tyda på en motor med problem. Dock brukar det vara lite modellspecifikt så att säga. Se vissa audi 6or, triumph modellx, honda cbr1000rr 08.

Så hur mkt olja fyller du på per 100 mil?

När du lägger det så, så låter ju inte 4dl så mycket, milen rullar ju på utan att man tänker på det..

Någon koll på hur mycket olja det gått åt efter 100mil vet jag inte och jag ligger inte ofta på E4 eller liknande och håller särskillt hög fart där heller, men när jag nu noterade detta efter en sväng hållandes ~6000rpm i snitt och den hade slurpat i sig en halvliter efter ynka 7 mil så tyckte jag det var endel. Jag fyllde på på hemvägen förståss och höll 5000rpm i snitt hem - jag skulle ha kollat oljeåtgången när jag var tillbax men glömde av det tyverr, tror inte det är så farligt mycket, men visst - på en säsong blir det några liter.

Angående kopplingen har den väl vart så sedan både innan och efter bytet av kopplingen förra våren, även om det var värre innan.

Säljtanken var väl snarare för att själv slippa meca och lägga ännu mer pengar på den samt medans den går så bra som den gör. Jag har dessutom haft hojjen sedan -09 och tänkte att det kanske var dax att byta ändå.
 
Nu verkar det ha kommit en ny semisyntetisk MC-olja på Biltema, med lite zink i den med ;)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Olja-och-kemikalier/4-takt/MC-olja-15W40-36957/

Liiiiite var ordet. Biltema lovar att det är mindre än 0,5% ZDDP i den oljan. Det kan alltså vara 0,0 % ZDDP, ingen alls.
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36957_SDB.pdf
Dvs Biltema MC-olja 15W-40 är en politiskt korrekt olja lämplig till hojar med katalysator.
Normal dosering var förr 1% < ZDDP<2,5%
Nu när jag går in och tittar på de "nya" säkerhetsdatabladen från Biltema (för de har ju varit borta nått år)
så har man ändrat i både Biltema Turbodiesel 15W-40
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36962_SDB.pdf
och Biltema 5W-50
http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/SecuritySheets/sv/36917_SDB.pdf
så numera är det mindre än 1 % ZDDP. Och kan alltså vara 0,0 % ingen ZDDP alls.
Förut vara det mer än 1% och mindre än 2,5%.
Jaha då blir det för mig att sluta handla olja hos Biltema, SLUTA rekommendera Biltemas oljor och börja köra på Q8 Moto SBK Racing 10W-50 som många andra på SH.
Fortfarande 1-2,5 % ZDDP.
http://www.okq8.se/servlet/ContentV...deId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100917
Finns hos din lokala SWEDOL butik. Eller kan tas hem.
 
Last edited:
Kanske skulle komma med något nytt än något som vi redan konstaterat? Nu är vi ute efter mindre oljeförbrukning och går det med en "tjockare" olja att få ner den ivf lite (utan att behöva byta kolvringar etc), så är väl det bra, eller? Kanske hittar vi en olja som tex den LCF nämner?

OK! Häll i en burk STP då............oljan blir tjockare:rolleyes:
 

Bifogat

  • hero_st.jpg
    hero_st.jpg
    14.2 KB · Visningar: 101
Last edited:
Det fick bli biltemas 15w40 som nämnts tidigare i tråden, om än håller den prismässigt mot min gamla hoj. Jag kan bara konstatera såhär ett tag senare att hojjen dricker väldigt mycket mindre olja nu! Jag bli förvånad varje gång jag kollar och ser att jag ej behöver fylla på iaf. :)

Nu vet jag inte vad Q8 SBK Racing SAE 10W-50 kostar iofs...
 
Så länge det räcker att fylla på olja när man fyller på bensin, så tycker jag att det är OK.
BTW: CB900 motorerna tål att varvas till rödstrecket och lite till.
 
Som en parentes i ämnet kan jag tillägga att jag drog runt med Hondas egen 10/30 olja (var nu den kommer ifrån) i Kråkan under ca 700 mil utan att den drog en droppe olja.Bytte därefter till Motul 10/40 efter bra erfarenhet från den i Sevenfiftyn och Blackbirdens motor blev nu ännu tystare under gång samt fortfarande befriad från oljeförbrukning.Inte illa presterat av både dagens mc motorer och oljan. :crash

Biltemas mc olja i form av mineraloljan har jag tyvärr dålig erfarenhet från med varmgång i motorn på Sevenfiftyn samt trög växellåda och slabbig olja redan efter 300 mil.Inget som jag kommer att utsätta mina mc motorer mer för. :(
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top