Olja till 620

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
Hej !
Jag undrar vad man skall ha för olja i min 620 scsm -01 , vilken oljevolym är det och hur ofta bör man byta ( kör ganska hårt -lite bana oxå)

En mycket bra olja är Motul V300 15W50 (eller 10W40). Ett annat bra alternativ och som jag själv använder, är Golden Spectro 10W40 eller om det är riktigt varmt - 20W50.

Jag byter efter 30-50 mil om jag kört på bana, det räcker gott med denna typ av olja. Längre än så ska man dock kanske undvika om maskinen gått hårt. Jag kollar egentligen bara på mättnaden av sot i oljan och byter därefter (ser hur mörk oljan är). Det kan då bli allt mellan 30 mil och 150 beroende på vad jag använt hojen till.

I 620:n är det totalt 1,6 liter olja. Vid ett oljebyte går det dock åt i runda slängar 1,45 liter pga att det finns kvar lite olja i motorn. Gör man ett snabb-byte och låter oljefiltren sitta kvar och enbart dränerar ur via bottenpluggarna och sedan fyller på med ny olja, går det åt ännu mindre och den nya oljan späds ut av några deciliter gammal olja. Vid täta oljebyten fungerar detta utmärkt och tar inte lika lång tid som ett fullständigt "by the book"-byte...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard