Olja till 4T MotardMX och MX?

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Karlstad
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
det här med olja är något som jag aldrig får någon riktig kläm på. I dagsläget kör jag på Shells Advance VSX 10w-40 delsyntet som visst är rekommenderat av KTM för just min hoj. Vad kör ni på och varför (riktad till et med likanade hoj)? Är det inte så att om man kör ex delsyntet som jag nu gör, att om man håller sig till "stora" fabrikat som ex Shell, Motul m.fl att kvaliten är i stort den samma om inte identisk? Har till och med fått hört att ex Biltemas olja ska komma från en av dessa jättar när det gäller motorolja till bil (skulle dock aldrig tänka tanken på att ha i deras olja i något jag äger överhuvudtaget!)

Nåja, varför jag undrar är att jag har på g superpris på Q8 motsvarighet till Shell s olja och jag undrar om deras racing olja för 4t MX är något jag törs köra på???
 
SMoto skrev:
det här med olja är något som jag aldrig får någon riktig kläm på. I dagsläget kör jag på Shells Advance VSX 10w-40 delsyntet som visst är rekommenderat av KTM för just min hoj. Vad kör ni på och varför (riktad till et med likanade hoj)? Är det inte så att om man kör ex delsyntet som jag nu gör, att om man håller sig till "stora" fabrikat som ex Shell, Motul m.fl att kvaliten är i stort den samma om inte identisk? Har till och med fått hört att ex Biltemas olja ska komma från en av dessa jättar när det gäller motorolja till bil (skulle dock aldrig tänka tanken på att ha i deras olja i något jag äger överhuvudtaget!)

Nåja, varför jag undrar är att jag har på g superpris på Q8 motsvarighet till Shell s olja och jag undrar om deras racing olja för 4t MX är något jag törs köra på???

Om du tänker på OK-Q8:s SBK Racing 15/50 så rekomenderar jag den om du har bra pris på den. Jag köper också den billigt och den fungerar fint i huskan :tummenupp
Jag har ett superpris på SBK oljan, typ 36:- + moms litern. :yoparty :yoparty
 
SMoto skrev:
Har till och med fått hört att ex Biltemas olja ska komma från en av dessa jättar när det gäller motorolja till bil (skulle dock aldrig tänka tanken på att ha i deras olja i något jag äger överhuvudtaget!)

Läste nånstans att Biltema kommer med en "riktigt hyffsad" MC-olja helsyntetisk nu till våren. Dem köper från Statoil med andra etiketter!
 
Tänkte bara bekräfta att visst ska Statoil leverera olja till Biltema. Men det kommer dock inte att vara exakt samma olja som Statoil själv säljer under eget namn.
 
Har bara kört Motorex. Men kommer byta till Shell nu för att jag får oljan för ca halva priset.
 
Så länge inte kopplingen slirar eller hugger kan man nog köra på vilken motorolja som helst bara man byter med jämna mellanrum.
 
Cybernisse skrev:
Om du tänker på OK-Q8:s SBK Racing 15/50 så rekomenderar jag den om du har bra pris på den. Jag köper också den billigt och den fungerar fint i huskan :tummenupp
Jag har ett superpris på SBK oljan, typ 36:- + moms litern. :yoparty :yoparty

Det var billigt, kanske billigare än vad jag får i så fall. Om så är fallet kan du greja olja till mig då? Jag kommer upp till mässan isf.?

MVH
 
Det viktigaste är inte märket på oljan.....utan kvaliteten på den. Jag har kört på en del olika oljekvaliteter och kommit fram till att SH olja är det bästa att köra på. Har provat SG men då tyckte jag att kopplingen slirade. Har även provat lite sämre kvalitéer men det kändes inte bra, tror iof att en lägre nivå är OK men inte att gå alltför lågt. Man kan säg att oljla i daglig mening består av en bas och addetiv som bestämmer kvalitéen.
 
44:- litern inkl. fick jag den för. helt ok pris. blir snart en 20l dunk....slurrrp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top