olja till 2t?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Tja nu behöver jag lite hjälp med olja jag har en honda cr250 och tänkte jag skulle byta oljan i motorn men vad ska man ha för olja i motorn i en 2taktare?

Ingen som vet? Ska man ha ren växellådsolja eller ska man ha vanlig olja som en 4taktarer har? :va

fungerar med vilket som.

se till o ha rätt klassning bara..

Öhhh, tror jag inte men jag kan ha fel. :va
Jag har alltid kört med Castrol Syntrax transmissionsolja eller växellådsolja som det heter på svenska!
Jag har haft ganska många 2-taktare utan att lådan rasat!
Sw till att blanda bensinen med TTS-olja ochså så mår motorn bra och luktar gott! :tummenupp

Öhhh, tror jag inte men jag kan ha fel. :va
Jag har alltid kört med Castrol Syntrax transmissionsolja eller växellådsolja som det heter på svenska!
Jag har haft ganska många 2-taktare utan att lådan rasat!
Sw till att blanda bensinen med TTS-olja ochså så mår motorn bra och luktar gott! :tummenupp

varför skulle inte en 4t olja fungera menar du? :confused:(4t oljan fyller ju den funktionen i motorn också)

jag har kört på castrolen som du säger. Men varför betala sjukt mkt mer när det fungerar alldeles utmärkt med en vanlig olja.

Lyfter tråden med en till fråga nu när oljan är inköpt. :)

Hur mycket ska man hälla i en 250 cross?? Finns ju ingen ruta eller stav? :va Jag har hört att det ska vara under litern men när vet man att det är bra..

Har du kollat blocket/kåpan nära påfyllningen? Brukar vara stämplat där.

Ingen instruktionsbok?

Lyfter tråden med en till fråga nu när oljan är inköpt. :)

Hur mycket ska man hälla i en 250 cross?? Finns ju ingen ruta eller stav? :va Jag har hört att det ska vara under litern men när vet man att det är bra..

kan nästan lova att det skall vara 0,65 / 0,7 L

Okej... Vad händer om det blir för mycket? om det ska vara 0,5 och häller i 0,7? tex

det är ytterst sällsynt att något händer(sålänge det inte är sjuka mängder) men jag har hört att packboxarna kan ge sig.

googla lite o du ska se att 7dl ska i (mer eller mindre standard)

det är ytterst sällsynt att något händer(sålänge det inte är sjuka mängder) men jag har hört att packboxarna kan ge sig.

googla lite o du ska se att 7dl ska i (mer eller mindre standard)

Kan vara värt att kolla upp då t.ex. GG EC250 ska ha 0,9 liter i lådan.

Testa ring närmsta honda återförsäljare kanske?

Nja kanske? Är det bara att öppna den och hälla tills det rinner ut då?

Mögel på lånat konto

Nja, skadar nog inte att kickarunt oljan lite och sen kolla.
Se bara till att du inte öppnar pluggen till att tömma kylarvätskan istället, dom bruka vara ganska så lika.

Nja, skadar nog inte att kickarunt oljan lite och sen kolla.
Se bara till att du inte öppnar pluggen till att tömma kylarvätskan istället, dom bruka vara ganska så lika.

:banana Den hade en sån plugg :) Så nu är den full och startade på tredje kicken med ny kolv och packningar och lager och allt som gick att byta...... :tummenupp

Tack för hjälpen alla :hej Kommer kanske fler frågor i framtiden ;)

Det är helt vanlig motorolja för motorcyklar med våtkoppling som skall användas.
Man behöver inte kicka runt, allt ligger i oljebad, finns inte tillstymmelse till oljepump i den motorn. ;)

På SOE´s forum säger de att man kan ha i ATF-olja (automatlådeolja till bilar) i växellådan på en så hoj. Att det inte ska vara några problem eller så? Att det till och med ska bli bättre med sådan olja än den som ska vara där egentligen?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8