Olja till äldre cykel (Gsx550es)

Kristianccc

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsx 550ES
Hej

Ska byta olja på min gsx550 -85.
Eftersom motorn är äldre så har jag hört att man inte ska köra med en helsyntetisk olja, utan välja en delsyntetisk istället.
Motorn har väl antagligen gått med en mineralolja när den var nyare ??
Har tittat på Castrol gps 10w-40.

Är der nån som har ett tips på en bra olja till min cykel ?

Tack på förhand :rolleyes:
MVH
Kristian

Kristianccc skrev:
Hej

Eftersom motorn är äldre så har jag hört att man inte ska köra med en helsyntetisk olja, utan välja en delsyntetisk istället.

MVH
Kristian

Castrol GP 20W-50 Mineralolja. Punkt slut

annars duger gps fin fint oså :)

Du kan köra med i princip vad som helst så länge det är JASO klassat, köp en olja av ditt favoritmärke.

Det finns ingen anledning till att köra mineral/delsyntet i en motor från -85, denna myt kommer från när man under 80-talet hällde dåtidens moderna oljor i cyklar från 60-talet, dessa hade gått med API SA klassade oljor dvs oljor utan tvättmedel (smutslösare) och när man sen hällde i oljor med tvättmedel i en motor som gått långt utan så ställde all den upplösta smutsen till problem.

Vissa argumenterar för att mineraloljor är stabilare och ger mindre förbrukning då den inte rinner förbi lika lätt i en mer sliten motor med större cylinder/kolv spel, så är dock inte fallet utan en olja med en viss viskositetsklassning rinner lika lätt oavsett mineral eller syntet.

I övrigt läs oljetrådarna I och II som är stickeys.

Kristianccc skrev:
Hej

MVH
Kristian

Jag säger som Boris, häll i vilken olja du vill, bara den är klassad som mcolja.

I min förra hoj, en GSX750e -82 hade jag Statoils mcolja(helsyntet) och det funkade hur bra som helst. När jag körde på Castrol(delsyntet) klibbade koplingen när motorn va kall.

ozeo skrev:
annars duger gps fin fint oså :)

-för inte att tala om en helsyntet 10w-40.
När vi nu är inne på oljefrågor........:)

(Red: Jag har ingen aaaning, men om din hoj är luftkyld, använd helsyntet - inte Castrol, som kallar sin mineral för syntet - som är betydligt mer temperaturstabil och tål högre temperaturer utan att hartza än mineraloljorna. Ett hett tips är Biltemas syntet för 79 pix/litern........)

Last edited:
Som sagt, läs gärna oljetrådarna som är stickeys. Då kan du bilda dig en EGEN uppfattning istället för att lyssna på tvärsäkra utalanden, som dessutom inte är belagda med FAKTA utan bara är just påståenden.

I övrigt är det Boris JR skriver helt sant.
Tipsar även jag som -ah om Biltemas helsyntet: Mest pang för pengarna iaf.

Denna säsong tänkte jag prova biltemas racingolja i min 20åriga gamla surräv, vi får väl se hur det går.

:banana

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...