Olja - Quakerstate

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Nån som vet nåt om deras MColja/or?
Pappa tyckte att jag skulle ha sån till hojen, han fick den för 55:- litern.

Är det nåt att ha?

//Emmi

Emmi skrev:

Är det nåt att ha?

//Emmi

Är det deras helsyntet? I så fall så är det nog inga problem, är det däremot någon av deras mineraloljor så hade jag nog valt en annan eller kört täta bytesintervaller.

Tonie skrev:
Är det deras helsyntet? I så fall så är det nog inga problem, är det däremot någon av deras mineraloljor så hade jag nog valt en annan eller kört täta bytesintervaller.

Det är en halvsyntet.

Emmi skrev:
Det är en halvsyntet.

Är den det (delsyntet) och uppfyller de klassningar som Suzuki har på oljor till din MC så är det lungt. Är du säker på att det är delsyntet, hittar ingen delsyntet MC-olja på deras hemsida.

Tonie skrev:
Är den det (delsyntet) och uppfyller de klassningar som Suzuki har på oljor till din MC så är det lungt. Är du säker på att det är delsyntet, hittar ingen delsyntet MC-olja på deras hemsida.

Jag tror det, men är inte säker. Kan inte ladda hem pdf på min dator. Tydligen bara "fully synth" eller mineral

Om det är bilolja är det inte perfekt
  • din motor varvar som f-n jmft med en sur bilmotor
    15W-50 lr tjockare (högre siffror) ska det vara i högvarvig MC-motor.
  • du har våtkoppling som kan slira om oljan är för hal

Vi pratar om MColja! :fakta

//jaG

gthyni skrev:
Om det är bilolja är det inte perfekt
  • din motor varvar som f-n jmft med en sur bilmotor
    15W-50 lr tjockare (högre siffror) ska det vara i högvarvig MC-motor.
  • du har våtkoppling som kan slira om oljan är för hal

Kan knappast tänka mig att 15W-50 är krav i vår väderlek, skulle snarare köra tex 10W-40. Jag vet ju inte vad som är rekommenderat för just Gixxer 600 iofs.Quaker state är ju kvalitet trots att den är amerikansk :D så jag ser inte nått problem. Se bara till så att det är en olja för våtkoppling.

Jag förutsätter att det är en MC-olja. 10-40 är tillräckligt och rekomenderas av de flesta fabrikanter. Kör du stenhårt så kanske du ska satsta på en olja med högre värmeviskositet (tex 15-50). Quaker State är känt för sina mineraloljor men även dem har på senare år kommit med syntetoljor (som givetvis är bättre än mineraloljor, generellt). Personligen så skulle jag aldrig slå en mineralolja i någon av mina MC.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Kan knappast tänka mig att 15W-50 är krav i vår väderlek, skulle snarare köra tex 10W-40.

Bilsnack :hihi
Jag kör MC på sommarn å då behövs ingen åretrunt-kallstarts-olja,
15W-50 eller 20W-60 om man kör hårt. I bilen har jag 5W-40!

Emmi skrev:

Är det nåt att ha?

//Emmi

Jag har kört med sån olja (10W-40) och det funkar.
Köpte det på en Mc verkstad..
Min CBR 600 har gått snart 7000mil (iof har den ju bara gått på Quaker state i ca 2500 mil)

Så 55kr litern är desstuom bra pris oxå!

/Lännström

Iceman1975 skrev:
Jag har kört med sån olja (10W-40) och det funkar.
Köpte det på en Mc verkstad..
Min CBR 600 har gått snart 7000mil (iof har den ju bara gått på Quaker state i ca 2500 mil)

Så 55kr litern är desstuom bra pris oxå!

/Lännström

Givetvis så funkar det med en mineralolja, det är inte så att motorn kommer att skära ihop efter några mil. Men en syntetolja är tekniskt överlägsen en mineralolja och med tanke på att kostnaden per mil kanske blir några ören mer för en syntetolja jämfört med en minerlaolja så ser jag ingen anledning till att snåla. Tyvärr så funkar inte klassningssystemet så bra på mc-oljor, det hade varit trevligt om API eller JASO hade kommit med en ny hårdare klassning så att man hade kunnat se vilken olja som verkligen är bra.

På bilsidan så finns det mig veterligen t.ex. ingen mineralolja som uppfyller API SL klassningen.

Men kolla i instruktionsboken vilka krav tillverkaren kräver ska uppfyllas för olja till din MC och köp en som är minst lika bra. Med tanke på att utvecklingen på oljor har gått fram en hel del de senste åren så bör det inte vara svårt att hitta en bra och förhållandvis billig olja som passar din hoj.

Vad jag vet så rekommenderar alla japanska tillverkare delsyntet 10-40 oljor (eller bättre) på sina nuvarande modeller, Triumph har gått steget längre och kör helsyntet.

Det är en mineralolja med syntettillsatser, en semisyntet. Men jag köpte 4l Castrol GPS + stift för under 600 kr istället.

köpte castrol gps idag jag med 400kr för en 4liters dunk,duger nog gott den oljan till gamla bettan........

Emmi skrev:
Det är en mineralolja med syntettillsatser, en semisyntet. Men jag köpte 4l Castrol GPS + stift för under 600 kr istället.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!