Olja på papperstapet

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Där skedde en olycka i det nyligen omtapetserade hemmet så där kom olja med påföljande rinningar på den fina tapeten. Hur rengöra?:död

Jag använde en gång bräkleen för att få ur olja ur porerna i betong.
Prova med det.

En olycka händer så lätt...

AnalLube.png

Men för helvete kamrater. Det är tyvärr inte en ingniden oljefläck från flickvännens ändalykt utan en helt vanlig rinning....:D

Säger ingen annan något annat så säger jag att tapeten är körd.

Häll några droppar olja på ett vanligt skrivarpapper. Försök sedan att få bort det. Ungefär så lätt är det nog att få bort oljan från tapeten.

Jag skulle nog iaf försöka suga upp så mycket som möjligt genom att försiktigt pressa (inte gnugga) hushållspapper mot det. Så att oljefläcken inte sprider sig. Och sedan hänga en tavla eller något över fläcken.

För att vara seriös så hade jag provat med att lägga en bit tyg eller poröst papper över och gått på med strykjärnet, men försiktigt så inte tapeten släppte helt från väggen.

If all else fails: prova potatismjöl, funkar på färska rödvinsfläckar iallafall :huvvet

postat via luren

Om det är nytapetserat kanske det går att hitta tapeten och tapetsera om.

Det är kört, tapetsera om och glöm inte att isolera fläcken innan för annars kommer den garanterat tillbaka på nya tapeten.
Har du/ni kvar en våd av tapeten byt bara den isf.

Brorsan hade också en olycka, motorolja på tapeten. Jag tror det är helt kört att få bort. Tapetsera om och se till att få bort oljan om det läckt igenom tapeten annars kanske det kryper ut i genom den nya biten.

/Karl

Man ska inte renovera gafflar framför tvn när det är vuxenfilm, det är lätt att man blir okoncentrerad och grejorna sprätter iväg...

Man ska inte renovera gafflar framför tvn när det är vuxenfilm, det är lätt att man blir okoncentrerad och grejorna sprätter iväg...
Exakt. Gafflar river man med fördel i badrummet. Där gör det inte så mycket om det stänker lite och eventuellt spill kan man vara miljövänlig och spola ner i golvbrunnen.

Fukta med bromsrengöring och "dutta" bort det med mjuk absorberande duk. Gnugga är en dålig idé.
Låt självtorka. Funkade för mig, var dock inga större mängder.

Pappret suger åt sig oljan, fettfläcken går inte bort. Försök att få tag på en rulle med samma satsnummer, isolera fläcken först som tidigare skrivits.
Det går att lägga i en mindre bit tapet mitt på väggen utan att det syns allt för mycket om du flossar kanterna först

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan