Olja på hösten, våren, eller både och?

Hur byter ni olja?

• Antal röstningar
    0

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Har hört så många olika förslag, så jag tyckte det kunde vara kul att veta vad som är vanligast gällande oljebyte!

Last edited:
BajkMajk skrev:
2057767 Hur byter ni olja efter eller inför en säsong?

Samma tillvägagångssätt både efter och inför en säsong, ingen skillnad. Ut med gammal olja in med ny....

jag brukar komma i perioden då jag byter ca 30 mil innan avställning sedan klart man byter efter vintern pga alla avlagringar som blir,byta olja innan man ställer och ut o köra sedan på våren är ju inte ngn hit direkt...

Själv brukar jag hinna med både byte på våren, sommaren o till hösten då jag hinner passera 500 mil så snabbt, men var jag posör-åkare så skulle jag i alla fall byta till våren.

Last edited:
Jo man har ju hört div roliga kommentarer på just den punkten. Tex att en säsongs gammal olja fräter sönder packboxarna i motorn :D

Jag byter lite innan säsongen börjar och 1-2 gångerp å sommaren beroende på hur mkt jag kör

Olja är relativt billigt. Saker inne i en hojmotor är svindyrt. Skitenkelt. :fakta

Det är nog väldigt få som har bytt olja för ofta :rolleyes: Tvärs om är nog betydligt mycket vanligare...

mojjsan skrev:
2057827 ...sedan klart man byter efter vintern pga alla avlagringar som blir,....

Vilka avlagringar blir det under vintern?

/Undrande

Mest "rätt" är ju annars att ha fräsch olja i motorn under vinterförvaringen.
Om inte annat känns det ju bra att inte ha den sunkigaste oljan i då den innehåller diverse junk + vatten.

Nä - ny olja + filter på hösten, ur med tändstiften, dra runt nya oljan med startmotorn, låt stå, varmkör INTE över vintern. Vill du pumpa runt olja gör du det med startmotorn och stiften ur.
En dutt med oljekannan eller någon tjockare oljespray än 5-56 typen i respektive tändstiftshål innan du drar runt är väl inte fel det heller.

Last edited:
Ny olja när jag ställer av, och den kör jag på dom första 4-500 milen på våren innan byte. Att både byta vid avställning och sen vid påställning igen är ju att slänga pengar rakt i sjön, oljan lär inte bli dålig bara av att finnas i en avstängd motorcykel i ett halvår... (körde i år motorn en runda efter byte för att kolla läckor etc (hojen var ju ändå småvarm iom oljebytet), annars kommer jag nog att göra som dr Bike föreslår och dra runt med startmotor)

Dr.Bike skrev:
2057919 Vilka avlagringar blir det under vintern?

/Undrande

Mest "rätt" är ju annars att ha fräsch olja i motorn under vinterförvaringen.
Om inte annat känns det ju bra att inte ha den sunkigaste oljan i då den innehåller diverse junk + vatten.

Nä - ny olja + filter på hösten, ur med tändstiften, dra runt nya oljan med startmotorn, låt stå, varmkör INTE över vintern. Vill du pumpa runt olja gör du det med startmotorn och stiften ur.
En dutt med oljekannan eller någon tjockare oljespray än 5-56 typen i respektive tändstiftshål innan du drar runt är väl inte fel det heller.

du har ju en del i skit i oljan som nedbrutna avgaser/bensin det kan ju inte vara helt bra att ha liggandes i motorn/oljan över en hel vinter,så jag byter innan inställning sedan på våren då den skall ut..jag kanske har fel men detta med olja sitter också psykiskt i skallen så mitt välbefinnade blir bättre om jag byter innan samt till våren /M

På denna punkten tackar jag min gud för att jag är född smålänning. Detta enkla faktum gör att Biltemas helsyntetolja (ja, även deras mineral) känns oändligt lyxig, och tillfredställer därmed alla mina psykiska behov gällande oljebyte ;)

Och ja, jag byter en gång per säsong, då någon gång under vintern då abstinensen efter att riva i skiten har vuxit sig stark nog.

Trådlyft !!!
(Så slipper jag starta en ny poll)

Börjar kännas aktuellt med denna poll igen.

Jag vette fan hur jag ska göra, mer hjälp önskas. :va

Jag förstår argumenten för bägge alternativen, men vet ej vilket som är bäst.
Och nej, jag tänker inte byta dubbelt.

Jag lutar dock åt att göra bytet på hösten.

Byt på hösten så hojen står över vintern med ny fräch olja.

annars !!!!!

Byt på hösten när du ställer av den (slippa avlagringar) helt onödigt att göra det igen på våren (olja blir inte gammal av att ligga i en rumstempererad motor under 5 månader.
Du kan ju också hälla i lite motorrengörings medel vid oljebytet för att få bort all skit.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back