Olja på gaffelbenen

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Jag har ingen erfarenhet av uppochnervända gaffelben som det är på LC4an (?), läcker båda mina redan eller lämnar dom ett rand av olja normalt?

De lämnar en rand av smuts nu eftersom det fortfarande är skitigt ute. Är benet "blött" så har du dock en läcka. Enkelt att fixa.

som freppa säger.

Du kanske oxå har inre packningar som kan ha brustit.. om du nu frågar detta pga att dina gafflar agerar konstigt utan att visa några yttre fel.

Det är MYCKET viktigt att lufta ur gaffelbenen med jämna mellanrum för att slippa läkage!!

Det gör man med den lilla kryss skruven som sitter framför returdämpnings ratten.

Skruva ur skruven och låt bara trycket i dämparen pysa ur, skruva tillbaka skruven..... Klart!! :tummenupp

Abris skrev:
Det är MYCKET viktigt att lufta ur gaffelbenen med jämna mellanrum för att slippa läkage!!

Det gör man med den lilla kryss skruven som sitter framför returdämpnings ratten.

Skruva ur skruven och låt bara trycket i dämparen pysa ur, skruva tillbaka skruven..... Klart!! :tummenupp

Freppa, Swedie, det är olja, inte mkt men lagom =). Tycker inte att hojjen beter sig onormalt dock.

Abris, aight? Ska göra de, tack!

se till att ha luft mellan hjulet o backen oxå, annars får du nog dig ett sprut i fejan när du skruvar ur luftskruven :)

Abris skrev:

Asså! Det där visste jag inte... samma för R1an?

WaZZe skrev:
se till att ha luft mellan hjulet o backen oxå, annars får du nog dig ett sprut i fejan när du skruvar ur luftskruven :)

Knappast, möjligtvis om dina fjädrar är så dåliga att de inte orkar hålla din hoj. Vilket inte är så troligt.

Edit: Men självklart är det bästa att lufta upphissad. Men inte för att någon olja skall rinna ut.

Last edited:
eisbaer skrev:
Tycker ju inte att de ska va nån stor läcka redan efter 450 mil..?

Beror på hur du kör. Kör du och slangar mkt eller kör mkt i snö/lera osv och inte rengör slits det fort.

Man ska se om sina gaffelben lite nu och då. Jag brukar torka bort smuts varje gång jag ska ut och åka någon längre sträcka för att inte trycka in skiten i packboxarna. Luftskruvarna lossar jag på någon gång per vecka för att gaffeln inte ska börja trycka ur sig olja. Viktigt om man kört hårt.

jb skrev:
Knappast, möjligtvis om dina fjädrar är så dåliga att de inte orkar hålla din hoj. Vilket inte är så troligt.

Edit: Men självklart är det bästa att lufta upphissad. Men inte för att någon olja skall rinna ut.

det va som tusan, man lär sig nå nytt varje dag.
Varför luftar man upphissat då?? blir det minst tryck på luften man släpper ut eller??

Har man inte parallella gaffelben så går det att få en packbox att ta slut fortare än så. Det ska inte fukta överhuvudtaget. Ibland kan man dock få in skit mellan benet och boxen fast allt är just och om man då tar ett bladmått modell tunnare och sticker in det mellan benet och boxen drar ett varv brukar det bli rent.

Jag har en LC4 -02 som har samma fel. Brorsans -02 läckte även den lite grann. Antagligen tyckte våra hojja inte om att gå i ide.

Ragnar på Lelles MC tipsade om bladmåttstricket vilket jag provade utan resultat. Då böt han packningar på garantin. Trevligt :-)

Linuxs skrev:
Jag har en LC4 -02 som har samma fel. Brorsans -02 läckte även den lite grann. Antagligen tyckte våra hojja inte om att gå i ide.

Ragnar på Lelles MC tipsade om bladmåttstricket vilket jag provade utan resultat. Då böt han packningar på garantin. Trevligt :-)

Min är en 01a, tror inte jag har nån garanti kvar. Dessutom är det stört omöjligt att få tag på Ragnar, har ringt o mailat åtminstone 5000 ggr de senaste månaderna.

Är det WP dämpare på LC4an? Dom ska visst ha lite dåliga packningar har jag hört, kompisens Husabergare börja läcka redan efter ett par åk och han snacka med jobbar kompisarna på Husaberg och dom sa att WP hade köpt upp billiga packningar=dåliga. Men nu ska dom va bättre.

Swedie skrev:
Asså! Det där visste jag inte... samma för R1an?

Det tror jag inte att det är!!
En sporthojsgaffel jobbar ju inte med samma slaglängd som en motard/enduro gaffel!!

Sen har det säkert med den inre konstruktionen i benet att göra oxå....

Men nu kan jag bara uttala mig om WP gafflar, för det är dom jag känner till bäst!!

Last edited:
kan det inte vara så att pakboxarnar har hårdnat lite under vintern eftersom den har stått still.blev så med min och jag köpte ngn specialolja som mjukade upp dom.
nu har det slutat läcka men nu är inte mina upside down gafflar; )

Evil M skrev:
Är det WP dämpare på LC4an? Dom ska visst ha lite dåliga packningar har jag hört, kompisens Husabergare börja läcka redan efter ett par åk och han snacka med jobbar kompisarna på Husaberg och dom sa att WP hade köpt upp billiga packningar=dåliga. Men nu ska dom va bättre.

Jepp, det är WP på LC4-an.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...