Olja på däcken , nya ? eller går de lösa på nått sätt ?

tzebb

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Hoj
R-Etta , Smc 690 -08 , Gsxr 1000 k4 , Gsxr 1000 K7
Fick motor ras och olja läckte ut på bakdäcket.
Har hittat en motor och däcken är skapliga.
Går de fixa med nått medel ? Eller är det nya däck som gäller ?

Riktigt surt.. Du skulle väntat till måndagen i stället och åkt till huskvarna.:fakta ;)
Tvätta skölj ordentligt. Ta en fil om du är osäker och rugga upp hela ytan innan du rullar ut. depåstöd 1an tomgång och kompis som håller i. Tänk på att avfettning kan göra däcket halt det med.

Jag har framgångsrikt tvättat bort olja med bensin. Om det är nödvändigt eller inte vet jag inte. Bra blev det.

Jag har framgångsrikt tvättat bort olja med bensin. Om det är nödvändigt eller inte vet jag inte. Bra blev det.
Men bensin är väl inte helt nyttigt för gummit i däcket?

Spruta på Avfettning, typ T-grön och ingen miljövänlig variant, tvätta noga och kör sen försiktigt första milen, borde fungera...

Spruta på Avfettning, typ T-grön och ingen miljövänlig variant, tvätta noga och kör sen försiktigt första milen, borde fungera...

Avfettning är oftast fett på burk så nej det är inte att rekomendera.

Ställ dig på en grusväg(lösgrus) å burna ner till däckkanten. Behöver inte hålla varvstopp utan bara så det gräver lite. Räcker nog att köra en bit grusväg faktiskt. :tummenupp

Alltid tvättat hojen med avfettning mellanåt, aldrig märkt att det skulle vara någon fara... Och ja, även tvättat däcken, -lite av en putsbög!

Alltid tvättat hojen med avfettning mellanåt, aldrig märkt att det skulle vara någon fara... Och ja, även tvättat däcken, -lite av en putsbög!

Funkar säkert i små mängder.
Jag hade dock inte gjort det

eller bara "burna" bort det stillastående?
Inte kan oljan suga in i större delen av gummit? svårt att tror det dock

Gnugga däcket med fint sågspån? Ingen aning om det funkar, men sågspån är ju bra på suga upp olja så :-)
Annars funkar ju burna bra, dock ger där väl föga för framdäcket. Fast du fick kanske inge olja på det? :-)

Jag har fått olja 100 gånger, har bara torkat rent med papper och kört lugnt en stund...grusen på vägarna drar bort det ganska snabbt , brukar köra lite "slalom" i låg fart

Ne framdäcketÄr inte alls mycket på. Blev väl lite då vi rullade av den från kärran bara ! Men kan säga att när ja ställde upp den på depostödet bak så rann de om däcket !
Haha livsfarligt ! Får testa era tips när ja fått dit motorn ! Kan skriva vad som funka . För funkar de på det däcket så kan ja säga att era småstänk är inga bekymmer ! :)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra