Olja på bromsskivorna fram =(

silverpilen740

Kör inte sporthoj för skoj skull /200+
Gick med
4 May 2004
Hoj
GSXR-1000 K6
Upptäckte att min ena bromsskiva fram var lite fet, har kontrollerat så att det inte läcker någonstans, men det kan ju hända att det gjort det för tidigare ägare eller nått. I vilket fall som helst verkar den lite fet av fett, så frågan är hur man gör rent den på lättas sätt? Misstänker nämligen att jag inte har full bromsverkan på den...

Du måste torka av skivorna med tex tinner eller bromsrengöring, det samma måste du göra med dina bromsklossar, gärna slipa ner dem lite mot ett sandpapper.

Om du har olja på skivorna fram så är risken stor att du har en läckande packbox på någon av framgafflarna, kolla detta innan du kör något mer.

silverpilen740 skrev:
Upptäckte att min ena bromsskiva fram var lite fet, har kontrollerat så att det inte läcker någonstans, men det kan ju hända att det gjort det för tidigare ägare eller nått. I vilket fall som helst verkar den lite fet av fett, så frågan är hur man gör rent den på lättas sätt? Misstänker nämligen att jag inte har full bromsverkan på den...
Gör rent med T-röd. :tummenupp

silverpilen740 skrev:
Det kan vara oket som läcker bromsvätska fast det läcker så sakta att det inte syns, torka av skivan ordentligt med aceton eller liknande.
Om den blir kladdig igen så får du nog renovera oken, det finns packningssatser att köpa.

Ahh just det jag nu mins jag =) Förra ägaren sa ju att packboxarna hade läkt och att han precis att hade bytt dem! Tyckte det var konstigt att R1 bromsade så otroligt skönt jämfört med min! Hade varit gött om man slapp köpa nya klossar är dett verkligen nödvändigt? har ändå kört omkring så här 200mil =)

T-röd har jag fått en del tips om funkar det bra tro? =)
Tycker det är konstigt att inte oljan slits bort när man bromsar men men...

MrGooFy skrev:
Om du har olja på skivorna fram så är risken stor att du har en läckande packbox på någon av framgafflarna, kolla detta innan du kör något mer.

jag har en läckande packbox på min, såg de för nåån dag sen. Är det svårt att byta? :confused: Kanske borde titta på mina bromsskivor också då.

nomolas skrev:
jag har en läckande packbox på min, såg de för nåån dag sen. Är det svårt att byta? :confused: Kanske borde titta på mina bromsskivor också då.

Risken är ju att det läcker ut olja från packboxen och ner på just bromsskivan. Sådär kul att upptäcka det i 200 knyck när en kurva närmar sig.

Ja jag tycker det är ganska svårt att byta packboxar på hojen helt själv, du behöver specialverktyg för att få isär allt (går nog annars med men jag kan inte) och du behöver ett depåstöd sokm lyfter i gaffelkronan eller något annat sätt att palla upp hojen så du kommer åt att ta bort gafflarna.

Det är ganska dyrt att lämna in det på verkstad medans själva packboxarna är ganska billiga, kolla om du inte har någon kompis som kan hjälpa dig, och byt bägge medans du ändå håller på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg