Olja och däckstryck cbr600f

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Ska byta olja. Helsyntet?

Står att man ska ha 2,5kg i framdäcket och 2,9 i bakdäcket - gäller detta även om man har däck av ett annat fabrikat än vad som sitter på från början?

/Anton

Anton_Ljunghusen skrev:
Ska byta olja. Helsyntet?

Står att man ska ha 2,5kg i framdäcket och 2,9 i bakdäcket - gäller detta även om man har däck av ett annat fabrikat än vad som sitter på från början?

/Anton

Står det inte på däcket då?

Helsyntet är ett bra tips.
Kör själv på Shell advance (tror jag) Dyr men bra.

Ang. däck.
Det är inte riktigt så noga med trycket.Det är en rekommendation för hojen i allmänhet.
Lägg dig runt 2,5 både bak o fram du. Lägg i mer bak(2,9) när du skall skjutsa mycket.
Jag kör min på ca 2,1 fram o 2,0 bak men då kör jag VÄLDIGT mycket bana med min hoj.

mina 50 öre

Catman skrev:

Ang. däck.
Det är inte riktigt så noga med trycket.Det är en rekommendation för hojen i allmänhet.
Lägg dig runt 2,5 både bak o fram du. Lägg i mer bak(2,9) när du skall skjutsa mycket.
Jag kör min på ca 2,1 fram o 2,0 bak men då kör jag VÄLDIGT mycket bana med min hoj.

mina 50 öre

Alrightys, tackar ;-)

Catman skrev:

Ang. däck.

mina 50 öre

Många säger att de har lägre tryck när de kör bana, men varför?

för värmens skull.
Varm luft expanderar. Har du mycket luft i från början , så blir det "mer" luft när däcket är varmt...det blir hårdare och därmed halkigare.

Däremot när det är regnigt så blir däcket aldrig varmt.
Då trycker man i mer luft så att mönstret orkar att trycka undan så mycket vatten som möjligt...
detta gäller bara de som kör med mönstrade gatdäck när de tävlar, alltså inte de som kör på regndäck. Där gäller annat för däckstryck.

MEN för de som bara kör vanlig banåkning, behöver man inte justera en massa däckstryck när det regnar.(man stannar ju inte på väg hem från jobbet i ösregn för att fylla på mer luft, eller hur :rolleyes:

återigen mina 50 öre

Catman skrev:
för värmens skull.
Varm luft expanderar. Har du mycket luft i från början , så blir det "mer" luft när däcket är varmt...det blir hårdare och därmed halkigare.

Kan det inte finnas lite att vinna på den expantionen då, som att däcket blir stabilare och håller formen bättre när det pressas hårt? Menar du alltså att greppet skulle bli sämre av det extra tryck som blir i ett varmt däck?

EDIT: Anton, jag skulle köra med det som står i boken. Det har nog ingen större betydelse vilket däckfabrikat du har.

EDIT2: I brist på annat att göra räknade jag lite på hur mycket däcktrycket ökar när temperaturen ökar. En tumregel som verkar stämma rätt bra för aktuella tryck och temperaturer är att 20 grader högre temp ger 0.15-0.2 bar extra tryck, om man är i närheten av 2.5-2.8 bar vid 20 grader. På min hoj är rekomenderat tryck i bakdäcket 2.8 bar, som vid 40 grader bli 3.0 bar och vid 60 grader 3.2 bar. Jag tänker mig att vid hård gatkörning kommer man kanske upp i 40 grader, och vid bankörning uppåt 60 grader. Rätta mig gärna! :)

Jag räknade då med Allmänna gaslagen

Last edited:
JAg kan tyvärr inte rätta dig eftersom jag inte innehar så mycket kunskap om ämnet. :tomten ?
Det du säger/skriver, är ungefär det som jag vet/fått berättat för mig vid tävlingarna/träningarna.
Det enda jag kan komma på är att själva däcket måste få kunna fjädra lite också. Ju hårdare/mer luft du har , desta mindre fjädrar däcket. Det klarar då inte av att ta upp en del av rörelserna och "stummar" till sig med följden att det blir halkigt.

OBS...jag är ingen expert på området utan talar från egen erfarenhet och tankar.

ang Antons fråga om lufttrycket kontra däcktillverkare, så har du naturligtvis rätt. Lufttrycket är rekommenderat utan hänsyn till tillverkare. Bara att följa boken.

Jag kan försöka fördjupa mig mer i ämnet genom att prata med de däckexperter som hjälpte mig men jag tror att vi har kommit ganska nära sanningen här ändå..

/Tom

Jag undrar om någon kan bekräfta vad det står i manualen (som jag inte har) att en CBR 600 -93 skall ha för däckstryck.
Jag är osäker på vad ljunghusen har för årsmodell.

Jag blev nämligen lite konfunderad för jag hittade uppgifterna 2.3 fram och 2.5 bak från en annan källa.

smilee skrev:
Jag undrar om någon kan bekräfta vad det står i manualen (som jag inte har) att en CBR 600 -93 skall ha för däckstryck.

Jag blev nämligen lite konfunderad för jag hittade uppgifterna 2.3 fram och 2.5 bak från en annan källa.

Det är vad jag har på min -96... Funkar alldeles utmärkt. Däremot kan jag säga att 1,5 fram och samma bak är stört omöjligt att svänga med... :hihi

Syss skrev:
Det är vad jag har på min -96... Funkar alldeles utmärkt. Däremot kan jag säga att 1,5 fram och samma bak är stört omöjligt att svänga med... :hihi

Hej Syss. Menar du 2.3/2.5???

smilee skrev:

Jag har en 91 och det är samma modell (F2) som din!

Catman skrev:

Ang. däck.

mina 50 öre

När du nämner runt 2kg i däckstryck så menar du med supercorsa och rennsport antar jag. Jag är inte helt säker men jag tror inte att man kan köra med så låga tryck på riktiga gatdäck. Och det är väl få killar som är snabba (som allså kör med 2kg) som kör runt på rena gatdäck på bana.
Men är det nån som VET hur sporttouring/gatdäck beter sig med låga tryck så berätta gärna.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman