Olja läcker vid kraschad bult? CBR600f3

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
HJÄLP jag har en krasch att ta hand om!? CBR600f3

En liten olycka idag resulterade i att jag har lite plastjobb att göra.

Mer oroväckande är att det sprutade olja efteråt. Först trodde jag att det var o-ringen som gått (den stora), men när jag startade efter att ha plockat ner allting så kom det från den lilla bulten (den som är nedslipad).

Borde det kunna komma olja där, eller är risken att blocket är spräckt och att oljan bara "tar den vägen"?

Vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja, ärligt talat vet jag knappt vad som finns innanför kåpan mer än att det är ett vevhus därinne nånstans! :confused:

Bifogat

• H_motor_bult1.JPG
    H_motor_bult1.JPG
    64.9 KB · Visningar: 164
  • H_motor_bult2.JPG
    H_motor_bult2.JPG
    109.8 KB · Visningar: 140
Last edited:
Du kanske har spräckt motorkåpan eller så kanske bara packningen gett upp. Du kan ju tappa ur oljan å sen öppna kåpan. alt öppna kåpan direkt och få kladdiga verktyg.

Blocket spräcker du inte av en sån där törnrosa smäll.

PM:a om du vill ha reparationshandbok för F3:an så får du lite bättre koll på vad som finns innanför kåpan. Finns hyffsat bra sprängskisser i den åtminstone.

Du kanske har spräckt motorkåpan eller så kanske bara packningen gett upp. Du kan ju tappa ur oljan å sen öppna kåpan. alt öppna kåpan direkt och få kladdiga verktyg.

Blocket spräcker du inte av en sån där törnrosa smäll.

Jag menade naturligtvis motorKÅPAN, inte blocket. Skrev först och tänkte inte alls där :D .

Men borde inte oljan komma nån annanstans än från själva bulthålet då? Det är det som känns så konstigt, man såg direkt att det var precis ur bulten den tryckte ur sig oljan när man startade.

Spräcker man kåpan där eller om packningen går så borde det väl komma igenom skarven?

Jag menade naturligtvis motorKÅPAN, inte blocket. Skrev först och tänkte inte alls där :D .

Men borde inte oljan komma nån annanstans än från själva bulthålet då? Det är det som känns så konstigt, man såg direkt att det var precis ur bulten den tryckte ur sig oljan när man startade.

Spräcker man kåpan där eller om packningen går så borde det väl komma igenom skarven?

Ja, det kan man ju fundera på. Men om du inte tar av kåpan å kollar så lär du aldrig få veta. Så det är väl bara leta upp 10:ans nyckel.

Ja, det kan man ju fundera på. Men om du inte tar av kåpan å kollar så lär du aldrig få veta. Så det är väl bara leta upp 10:ans nyckel.

10:ans nyckel??

Haha, bilden är för dålig..

Har jag tur blir det rörtång, annars är det :borra som gäller! Inte mkt bult kvar där att ta i som det är nu.

Men men.. Det löser sig.. Synd för fröken bara som blev utan hoj nu efter 2 dars körning för första gången i livet. Går det för länge nu blir hon nog rädd, så det känns lite prioriterat att få snurr på´t asap!

10:ans nyckel??

Haha, bilden är för dålig..

Har jag tur blir det rörtång, annars är det :borra som gäller! Inte mkt bult kvar där att ta i som det är nu.

Men men.. Det löser sig.. Synd för fröken bara som blev utan hoj nu efter 2 dars körning för första gången i livet. Går det för länge nu blir hon nog rädd, så det känns lite prioriterat att få snurr på´t asap!

Även om skallen vore kvar på bulten skulle den va svårt att få bort med en 10a,

om nu kåpan e kass.
kemisk metall på insidan
slipa som en liten grop i spricka.
(gör rent nogrant)
om skruven går trögt,, försök att få ut den hel.
gänga om hålet.

whola!

la min gamla bandit på samma sida som dig.
tog 2h att få den duglig igen.

ett tips om skruven e hel kass.
borra ett hål ca 5 mm.
slå in ett bits, typ som torx eller liknande.
ta den med ett spärr skaft eller en mutter kankare.

Last edited:
om nu kåpan e kass.
kemisk metall på insidan
slipa som en liten grop i spricka.
(gör rent nogrant)
om skruven går trögt,, försök att få ut den hel.
gänga om hålet.

whola!

Det här var förmodligen ett skitbra tips.

Men.. VA :va

Hahah, fattade verligen inte hur du menade där!

Lägg hojen på vänstersidan och skruva bort locket. Det finns inget scary där innanför. Kolla om locket är spräckt. Är det det så är det bara att köpa ett från valfri skrot. Det är samma lock på CBR600 mellan 91 och 98, CBR900RR 92-99, Hornet 600 och 900 osv. Inget att frukta alls. Motorkåpor är förbrukningsvara på tjejkörda hojar.

Motorkåpor är förbrukningsvara på tjejkörda hojar.

Haha.. Hojen är tjejkörd sen ny, och kåpan på andra sidan är också ny!

:rofl

...bara att köpa ett från valfri skrot. Det är samma lock på CBR600 mellan 91 och 98, CBR900RR 92-99, Hornet 600 och 900 osv.

Oki, tack :)

Har beställt bultar, O-ring och packning nu iaf. Ska riva det på tors eller nåt. Hoppas att motorkåpan klarat sig då..

Annars blir det leta som du säger!

Last edited:
Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back