Olja ktm exc 525

morrra

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
lund
Hoj
ktm exc 525 04
hej jag har nyss bytt olja filter på min 525 04.
Enligt boken ska man fylla i 1.2l och sedan korrigera (fylla på).
Det står också att oljennivån ska synas i botten på glaset när motorn är kall, och oljannivån skall vara i övre delen av motorn när motorn är varm. Men när jag kikar i fönstret när den är varm ser jag då ingen olja i övre delen, men däremot i nedre. Skall man kika där när motorn är igång??
Hur gör ni.
tacksam för svar mvh Mårten
 
Har ni fyllt oljefiltren med olja när dessa monterades? Fyll upp oljefiltren sedan 1.2 liter olja i motorn så blir det bra :tummenupp

Kolla oljenivån när ni har motor igång blir svårt, men prova :hihi
 
lånar lite av tråden här eftersom jag har liknande frågor?

eftersom jag inte har någon bok till min 525:a så har jag fått olika svar på Serviceintervallerna från alla håll !!!
vilka intervaller han ni för:
Oljebyte
filterbyte
ventiljustering
vilken olja använder ni
 
Jag fyllde filtren, men jag räknade med den oljan i det totala asså 1.2l inkl
"filteroljan". Tittar jag längre bak i boken står det att det det ska vara tot 1.25 liter olja i motorn. Jag har fyllt upp så jag har det nu. men asså ser ni oljan i övre delen av filtret när motorn är varm??? För det gör då inte jag.
Jag har hört 5h på oljebyte och 10h på filter?? men det låter väldigt
ambitiöst (stavning??)
jag tänkte byta både och vid 10h. andra ideer?
 
Mackan skrev:
2163772
vilka intervaller han ni för:
Oljebyte
filterbyte
ventiljustering
vilken olja använder ni

Olja 10h
Filter 15h
Ventiler 15h
Castrol GPS

Se ovanstående som riktmärken. Kör du hårt är det bra med oljebyte efter några timmar, ventiler etc
 
Eller efter att ha läst lite här, kanske det kan vara värt att byta olja var 5h istället. Helldre (stavning) det än ras.
 
Mr R skrev:
2163823 Olja 10h
Filter 15h
Ventiler 15h
Castrol GPS

Se ovanstående som riktmärken. Kör du hårt är det bra med oljebyte efter några timmar, ventiler etc


jag kör väl bara vanlig gata, men det blir väl hårdare när jag är på crossbanan kanske ? men ok tackar
 
När jag körde 525exc så servade jag:

7-8h olja
15h oljefilter + ventilspelsjust.
Körde på Motuls finaste olja!

Personligen tror jag att detta är lite "overkill" men det känns ganska bra tycker jag att kolla så att det inte är nån paj motordel som harvar runt i motorn och sabbar ännu mer.
 
Jag byter olja var 5:e timme ungefär
Filter vartannat oljebyte
Ventilerna 15 timmar.

Har nyligen börjat köra på biltema's racingolja efter att ha läst trådarna om den på sporthoj, minskade tiden från 10 till 5 timmar, för jag tror att det alla gånger är bättre att köra på en billigare (inte nödvändigtvis sämre) olja och byta oftare.
Körde innan på motul olja och jag märker ingen skillnad på motorgång eller ljud.
 
morrra skrev:
2163805 Jag fyllde filtren, men jag räknade med den oljan i det totala asså 1.2l inkl
"filteroljan". Tittar jag längre bak i boken står det att det det ska vara tot 1.25 liter olja i motorn. Jag har fyllt upp så jag har det nu. men asså ser ni oljan i övre delen av filtret när motorn är varm??? För det gör då inte jag.
Jag har hört 5h på oljebyte och 10h på filter?? men det låter väldigt
ambitiöst (stavning??)
jag tänkte byta både och vid 10h. andra ideer?
när motorn är varm stäng av motorn o kolla i fönstret. då ska nivån vara över halva om den står plant. ställer du den på stödet så kanske det inte syns nått i fönstret. när du sen sätter igång motorn så sjunker nivån lite eftersom den då pumpar runt oljan.
 
chukabowa skrev:
2165785 när motorn är varm stäng av motorn o kolla i fönstret. då ska nivån vara över halva om den står plant. ställer du den på stödet så kanske det inte syns nått i fönstret. när du sen sätter igång motorn så sjunker nivån lite eftersom den då pumpar runt oljan.

eCksakt, när hojen är igång så kan man faktiskt se oljan rinna ner förbi bak kanten, oljeretur ledningen som kommer från filtrena slutar precis bakom fönstret
 
Monobike skrev:
2166150 eCksakt, när hojen är igång så kan man faktiskt se oljan rinna ner förbi bak kanten, oljeretur ledningen som kommer från filtrena slutar precis bakom fönstret
ja det rinner lite fint där. man ser även att det e lite luft i systemet när man precis bytt oxå.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top