Olja in luftfiltret med honung?

Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Tjena,

Har just tvättat luftfiltret till crossen men upptäckte nu att jag inte har nån luftfilterolja hemma... Det är ju helg så butikerna runt om har stängt. Ska ju fan köra i morgon! Kan jag använda honung istället, det är ju klibbigt som fan?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Motorolja som tegel skrev , sen hör det inget att ha ett par extra filter liggande
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tjena,

Har just tvättat luftfiltret till crossen men upptäckte nu att jag inte har nån luftfilterolja hemma... Det är ju helg så butikerna runt om har stängt. Ska ju fan köra i morgon! Kan jag använda honung istället, det är ju klibbigt som fan?
Testa honung och upplys oss andra ifall det funkade sen. ?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Finns ju en amerikan som kör en hoj på enbart honung i motorn 10 mil o den rasar inte på hela körningen..
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur mycket behövs? Har ingen motorolja hemma, men kan ev. tappa ut lite från hojen om det inte rör sig om några större mängder?
Har tre mil till närmaste bemannade mack, så inte jättesugen på att köra dit o tillbaka för lite olja...
Du kör cross men har varken motorolja eller luftfilterolja hemma? Sen vet du inte hur mycket olja som går åt för att olja ett filter heller… Har du någon olja baserat på petrolium hemma? 3+3 mil till macken ordnar du på 40 minuter.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Du kör cross men har varken motorolja eller luftfilterolja hemma? Sen vet du inte hur mycket olja som går åt för att olja ett filter heller… Har du någon olja baserat på petrolium hemma? 3+3 mil till macken ordnar du på 40 minuter.
Kanske blir en tur till macken ändå. Men tog några pilsner till lunch så får vänta några timmar innan jag drar!
Började köra cross i början på sommaren, så är ny och oerfaren.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske blir en tur till macken ändå. Men tog några pilsner till lunch så får vänta några timmar innan jag drar!
Började köra cross i början på sommaren, så är ny och oerfaren.

Köp hellre sågkedjeolja än motorolja om du ändå ska till macken. Det är i princip samma sak men luftfilteroljan har även färgämne så man lättare ser att allt är inoljat. Dom bägge är klistrigare så dom rinner inte av filtret lika lätt.

Vill man ha billigare färgad filterolja så kan man blanda sågkedjeolja och riktig filterolja så får man iofs lite svagare färg men det räcker för att man ska se var filtret har olja och inte.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Kanske blir en tur till macken ändå. Men tog några pilsner till lunch så får vänta några timmar innan jag drar!
Började köra cross i början på sommaren, så är ny och oerfaren.

Du skulle ju kunna använda matolja om det är kris. Men för att svara på frågan så räcker det med en matsked eller två för att olja in filtret, så du skulle kunna tappa av lite olja från motorn utan att den skär för det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar att pga högre viskositet hos honung jämfört med olja så finns möjlighet filtret sätts igen och motorn får mer bensin, mindre luft.
Med förgasare kanske väldigt mycket mer bensin. Motorn blir kanske sur på dig ?
Hellre matolja än honung, tex rapsolja.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Inte så lämpligt att experimentera med olika oljor i luftfiltret.
först och främst vet man inte hur det påverkar reningsgraden.
Men även bestyckningen påverkas markant av hur mycket stryper luftflödet. Kan vara förödande på en 2taktare. Går den magert har man garanterat en bränd kolv.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Hur gick det?
Blev det honung, lampolja, gammal motorolja, 2-taktsolja, duschkräm eller nått annat?
Det gick bra till slut! Blev några öl för många igår så kom aldrig iväg till macken... Tappade ut en skvätt motorolja från hojen, men fan vad det forsade! Det hamnade lite överallt! ? Tyvärr låg oljenivån under strecket i fönstret när jag var klar, så i morse stannade jag till på Ica och fyllde på med typ 2dl rapsolja (kravmärkt från Sverige). Men hojen verkar gå bra det lilla jag körde. Glömde fan ena benskyddet hemma så vågade inte köra särskilt länge... ?‍♂️ Nya tag på onsdag ?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja en del gör allt för att synas i bild :trött
En b23a går ju drygt tio minuter utan olja/kylarvatten om man vill :1pajashar en granne som har allt för många såna som brukar köra slut på en varje midsommar på varvstoppet för att se hur länge dom går så varför inte honung ? själv väntar man ju hellre tills man har ordning på grejerna;)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top