Olja in K/N-filter?

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Hej!

Dum fråga, menhur gör man för att olja in ett K/N-filter till en sporthoj? Till en enduro hälller man ju bara på lite olja och kramar igenom filtret så att det blir lagom mycket olja, men det är lite svårt att göra när filtret sitter bakom galler...

Ska man bara hälla lite på? Är det inte risk att få för mycket då? Eller finns det olja på sprayburk som är lättare att dosera?

//Henrik

sepahewe skrev:
Hej!

Dum fråga, menhur gör man för att olja in ett K/N-filter till en sporthoj? Till en enduro hälller man ju bara på lite olja och kramar igenom filtret så att det blir lagom mycket olja, men det är lite svårt att göra när filtret sitter bakom galler...

Ska man bara hälla lite på? Är det inte risk att få för mycket då? Eller finns det olja på sprayburk som är lättare att dosera?

//Henrik
Finns olja burk sprayburk att köpa hos dem som säljer filtren och rengöringsmedel oxå!

Är K/N filtret av bomull eller av skumgummiliknande material?...

Jag har inte plockat bort mitt ännu men var och köpte rengöringsspray och olja i dag (dock inte K/Ns egna)

Jag sa till handlarn att jag hade ett K/N filter. När jag kom hem och läste på flaskorna så stod det att de var speciellt framtagna för syntetfilter.... Jag har för mig att K/Ns filter är av bomull.

:hej

sepahewe skrev:
hur gör man för att olja in ett K/N-filter till en sporthoj?

Du köper ett "K&N filter service kit" för 199 kr. I paketet finns rengörare och olja. Sen är det bara att följa instruktionerna.
Kittet finns att köpa hos tex. mekonomen, mc-butiker, osv.

Bifogat

• k&n_1.jpg
    k&n_1.jpg
    55.4 KB · Visningar: 89
Ett litet ps.

I instruktionen så står det att man ska ha på rikligt med olja. Min uppfattning av rikligt var lite för mycket. Så dom första milen efter filterrengöringen kom det ut filterolja både här och där.
Det blev till att rengöra luftburken och det mesta som låg i närheten.

Bifogat

• k&n_2.jpg
    k&n_2.jpg
    76.2 KB · Visningar: 96
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden