Olja i vintertider

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Inför vinterförvaringen som i år blir i ett kallgarage :( hade jag tänkt att hälla i nån skitolja i hojen och köra ett par mil för att sedan tömma ur den igen så att man är säker på att motorn är "ren" innan jag häller i en "finare" olja.... MEN är det inte bättre att återigen hälla i nån skitolja och sedan hälla i den finare till våren? Finns det inte risk för att det bildas kondens i oljan under vintern?

äh! häll i den nya fräscha dyra oljan innan du ställer bort den...
sen när sommarn komma så ut o tuta :tummenupp

Rammstein skrev:
Finns det inte risk för att det bildas kondens i oljan under vintern?

Den försvinner igen första gången oljan blir riktigt varm. Kör i stället motorn varm med den gamla oljan och tappa ur den sedan. I med ny olja och låt den stå till våren sedan.

Jag har lite funderingar kring olja och avställning. Jag bytte olja i början av sommaren och har inte kört mer än kanske 300 mil sedan dess. Känns lite onödigt att byta olja nu igen?

MEN, vad är det som är fel med att låta den gamla oljan stå i hojjen över vintern? Kan skräp i oljan lägga sig på botten och kanske bilda beläggningar på massa ställen? Är det fel att låta hojjen stå utan olja hela vintern? (olja kan väl tappa lite smörjeffekt om den står mycket kallt?)

Samtidigt vill man ju inte va dumsnål, hellre ett oljebyte för mycket än en trasig motor.

Var kan man köpa bra och billig olja i sthlm? 500kr är lite väl svettigt som mc-firmorna tar.

scud skrev:
Jag har lite funderingar kring olja och avställning. Jag bytte olja i början av sommaren och har inte kört mer än kanske 300 mil sedan dess. Känns lite onödigt att byta olja nu igen?

MEN, vad är det som är fel med att låta den gamla oljan stå i hojjen över vintern? Kan skräp i oljan lägga sig på botten och kanske bilda beläggningar på massa ställen? Är det fel att låta hojjen stå utan olja hela vintern? (olja kan väl tappa lite smörjeffekt om den står mycket kallt?)

Samtidigt vill man ju inte va dumsnål, hellre ett oljebyte för mycket än en trasig motor.

Var kan man köpa bra och billig olja i sthlm? 500kr är lite väl svettigt som mc-firmorna tar.

Det har gått religon över det där med oljor.
Skräpet i oljan tar filtret hand om över vintern och även resten av året.
Biltema tillhandahåller den billigaste oljan just nu om du inte har
särskilda kontakter på området.
Varmkör hojen tex en gång per månad över vintern så smörjer du runt lite
i motorn och sen kan du ladda batteriet lite när du är klar så behöver du inte
köpa ett nytt på flera år även om tidningen Bike(läs Sköld) hävdar det.
Smörjeffekten försämras inte om oljan förvarats kallt.
Däremot är oljan trögfluten när den är kall vilket gör att den inte hinner pumpas runt tillräcklikt fort ifall man "tokvarvar" en kall motor. Oljan smörjer när motorn snurrar , inte när den ligger i tråget.
Så varför tömma ur den?

Roberth skrev:
Det har gått religon över det där med oljor.
Skräpet i oljan tar filtret hand om över vintern och även resten av året.
Biltema tillhandahåller den billigaste oljan just nu om du inte har
särskilda kontakter på området.
Varmkör hojen tex en gång per månad över vintern så smörjer du runt lite
i motorn och sen kan du ladda batteriet lite när du är klar så behöver du inte
köpa ett nytt på flera år även om tidningen Bike(läs Sköld) hävdar det.
Smörjeffekten försämras inte om oljan förvarats kallt.
Däremot är oljan trögfluten när den är kall vilket gör att den inte hinner pumpas runt tillräcklikt fort ifall man "tokvarvar" en kall motor. Oljan smörjer när motorn snurrar , inte när den ligger i tråget.
Så varför tömma ur den?

Tanken med att tömma ut oljan var för att skiten inte skulla lägga sig överallt samt att nya fina oljan inte skulle bli dålig, så efter det du sagt är det ju inget att tänka på direkt, dessutom fick ja just ett bra pris på olja så det blir ett byte.. tack!

scud skrev:
Tanken med att tömma ut oljan var för att skiten inte skulla lägga sig överallt samt att nya fina oljan inte skulle bli dålig, så efter det du sagt är det ju inget att tänka på direkt, dessutom fick ja just ett bra pris på olja så det blir ett byte.. tack!

man ska byta olja innan man ställer in hojen just för att skiten i oljan sjunker ner å lägger sig på botten av tråget, å där sitter den sen när du häller ur den gammla oljan å häller i ny, den nya oljan skitas ner onödigt fort av smutsen som ligger i tråget å blir kass bra mkt fortare än den ska.

Fluxir skrev:
man ska byta olja innan man ställer in hojen just för att skiten i oljan sjunker ner å lägger sig på botten av tråget, å där sitter den sen när du häller ur den gammla oljan å häller i ny, den nya oljan skitas ner onödigt fort av smutsen som ligger i tråget å blir kass bra mkt fortare än den ska.

fortfarande så samlas den mesta skiten i oljefiltret så det blir inte mycket skit kvar i oljan.

scud skrev:

Jag var lite dragen när jag skrev inatt men budskapet gick fram ser jag.
:tummenupp :)

DJM skrev:
fortfarande så samlas den mesta skiten i oljefiltret så det blir inte mycket skit kvar i oljan.

den mesta ja, men inte allt. det är mer än man tror som åker igenom. varför tror du oljan e svart när du kört på den ett tag??

Fluxir skrev:
den mesta ja, men inte allt. det är mer än man tror som åker igenom. varför tror du oljan e svart när du kört på den ett tag??

det är avlagringar som inte filtret kan filtrera bort. Men jag ska att filtret inte tar bort allt utan det mesta men att mycket stannar kvar i oljan också.

Min olja har nästan lika fin färg som den hade då den hälldes i.. men när jag skulle dra åt några bultar under ventilkåpan (dvs med den borttagen) satt det nån pissig färg på momentnyckeln som givetvis flagade av och ner bland oljan, fick bort de mesta.. Jag tänkte dra igång hojjen o låta den gå en stund så skiten hamnar i filtret och sen byta olja för att ställa av skiten för vintern.. Det är små små flagor vi pratar om 0,5x1 mm kanske.. Är det stor risk att nånting pajjar?

scud skrev:
Är det stor risk att nånting pajjar?

Nix. De fastnar antingen i metallsilen eller oljefiltret.

Ivfsh, byta olja inför säsongsavställningen måste man bara göra. Partiklarna i oljan lägger sig annars som en tjock geggig massa i botten på oljetråget och om du väntar med att byta olja till våren kommer den nya oljan att blir skitig så fort den blir uppvärmd. Men byta olja på våren ska man göra ivfsh efter vinterförvaringen. Att varmköra i garaget nån gång i månaden är lika smart som att hälla grus i cylinderloppet. Antingen kör man den rejält het i minst en halvtimme med rejäl belastning på motorn (dvs är ute och kör med den på väg) eller så startar man den inte alls.

andersbrink skrev:
Men byta olja på våren ska man göra ivfsh efter vinterförvaringen.
Byta på hösten och våren alltså? ivfsh = ? (i varje fall så ???)

Var sitter metallsilen du pratade om? (visst, det kan väl variera på motorerna men är väl oftast liknande ställe) Behöver den rensas ibland kanske?

Ivfsh, i vilket fall som helst. Jepp, byt till en ny skitolja på hösten och varmkör den sen på våren och byt till en ny fräsch och bra olja.

Silen sitter för inloppen till oljepumpen. Den rensar man inte - om man nu inte haft härdsmälta i motorn.

scud skrev:
Byta på hösten och våren alltså? ivfsh = ? (i varje fall så ???)

Var sitter metallsilen du pratade om? (visst, det kan väl variera på motorerna men är väl oftast liknande ställe) Behöver den rensas ibland kanske?

andersbrink skrev:
Ivfsh, i vilket fall som helst. Jepp, byt till en ny skitolja på hösten och varmkör den sen på våren och byt till en ny fräsch och bra olja.

Silen sitter för inloppen till oljepumpen. Den rensar man inte - om man nu inte haft härdsmälta i motorn.

Okej det är så du menar, skitolja som man köper på biltema? Filtret räcker det väl med att byta endast på hösten.. För du menar väl billig olja då du skrev skitolja? Vad är nackdelen med att byta till ny fin-olja på hösten? (Hojjen kommer stå i varmgarage)

scud skrev:
Vad är nackdelen med att byta till ny fin-olja på hösten? (Hojjen kommer stå i varmgarage)

Har du varmgarage med jämn temperatur då spelar det ingen roll eftersom du slipper kondensproblemet man får om den står i ett kallgarage. Undvik bara att starta den emellanåt utan att köra den (på väg) riktigt svinhet. Man får rost på de ställen man minst av allt vill ha rost - t.ex. ventilsäten, kolvbultar, kolvringar och vevaxel. Det blir så när kondensvattnet i avgaserna pressar sig förbi kolvringarna och ned i oljan som sedan emulgerar sig, man får "grå/vit grädde" i motorn.

andersbrink skrev:
Har du varmgarage med jämn temperatur då spelar det ingen roll eftersom du slipper kondensproblemet man får om den står i ett kallgarage. Undvik bara att starta den emellanåt utan att köra den (på väg) riktigt svinhet. Man får rost på de ställen man minst av allt vill ha rost - t.ex. ventilsäten, kolvbultar, kolvringar och vevaxel. Det blir så när kondensvattnet i avgaserna pressar sig förbi kolvringarna och ned i oljan som sedan emulgerar sig, man får "grå/vit grädde" i motorn.

Stort tack ska du ha, och jag menar verkligen stort. Att du orkar svara på alla mina (och alla andras) nybörjar-/idiotfrågor. Du är till mycket stor nytta och nöje! :Bugar

scud skrev:
Stort tack ska du ha, och jag menar verkligen stort. Att du orkar svara på alla mina (och alla andras) nybörjar-/idiotfrågor. Du är till mycket stor nytta och nöje! :Bugar

Vafandå, sitter ju ba å väntar på att Pistvakt #1 och #2 ska bli färdiga i BT. :D

Dagtid sitter jag å kranar kåd å debuggar 3G testsystem som tar en himla tid att boota om så det blir mycket spontan dödtid även då... :tomten

andersbrink skrev:
Vafandå, sitter ju ba å väntar på att Pistvakt #1 och #2 ska bli färdiga i BT. :D

Dagtid sitter jag å kranar kåd å debuggar 3G testsystem som tar en himla tid att boota om så det blir mycket spontan dödtid även då... :tomten
Dåså, jag lär komma med fler frågor under vintern :)

Nu lite offtopic: Varför ska det ta sån jäkla tid att starta om alla nya fina system? Visst de är nog jäkla komplexa osv, men tekniken går frammåt, hårdvaran lär ju gå igång mycket snabbare och mjukvaran ska väl gå att köra hyffsat snabbt.. nu vet ja ju inte vad du exakt menade med "ta lång tid", men jag fantiserar om 20-30minuter kanske, och det är ofattbart lång tid..

Pistvakt, kanske man skulle ge sig på att försöka ladda ner.. goa grejjer de..

*/ ?>
Nyheter
IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...