Svalans
ratbiker
Jag tänkte som så när sista bandagen för året var gjord och sista turen på hösten var körd att jag skulle prova på lite offroad kanske.
Jag införskaffade en RM125 från 2001 för att leka lite med. Gick hyfsat till en början innan den började dö för mig. Hade ingen aning om varför men jag plockade av cylinder och kolv och bytte de. Kollade över förgasare, att den stod rätt och inte läckte igenom.
När jag sedan startar hojen dör den nästan genast efter att det ryker svart eller åtminstone mörkgrått. Stiftet är dyngsurt av olja varje gång.
Får ett tips om att den suger in växellådsolja genom packboxen till vevaxeln. Bytte packboxar på båda sidor och provade igen. Blir bättre. Den kan vara igång längre men vill fortfarande dö och ryka blått när man ökar varvtalet.
Frågorna är: Om den sugit in så mycket olja att det ligger kvar i vevhuset, hur blir jag av med det? När jag tappade ur oljan vid renoveringen fattades det en dryg deciliter.
Finns det något annat sätt som olja kan komma in i vevhuset, och hur kollar jag det isåfall?
Jag införskaffade en RM125 från 2001 för att leka lite med. Gick hyfsat till en början innan den började dö för mig. Hade ingen aning om varför men jag plockade av cylinder och kolv och bytte de. Kollade över förgasare, att den stod rätt och inte läckte igenom.
När jag sedan startar hojen dör den nästan genast efter att det ryker svart eller åtminstone mörkgrått. Stiftet är dyngsurt av olja varje gång.
Får ett tips om att den suger in växellådsolja genom packboxen till vevaxeln. Bytte packboxar på båda sidor och provade igen. Blir bättre. Den kan vara igång längre men vill fortfarande dö och ryka blått när man ökar varvtalet.
Frågorna är: Om den sugit in så mycket olja att det ligger kvar i vevhuset, hur blir jag av med det? När jag tappade ur oljan vid renoveringen fattades det en dryg deciliter.
Finns det något annat sätt som olja kan komma in i vevhuset, och hur kollar jag det isåfall?