Olja i vattnet...

nejbo

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Hoj
1992 Kawasaki ZXR 750
som ni ser på bilden så ser det som att det är choklad istället för olja.. nån som trodde det va nån packning i olje/vattenpump, kan det stämma? eller är det helt enkelt kanske topplockspackningen som gått? är inte speciellt hemma på motorer så har inte en aning.

Det kan vara toppackning, frostskada eller vattenpumptätning. Men det kan också bli sådär om man kall-/småstartat mycket.
Närgången trycktvättning kan också pressa in vatten.

Last edited:
då jag köpte cykeln krockad så har jag bara startat den nån minut för att se att den startade.. och sen när vi tog isär den så rann vattnet ur kylet och där fanns det inga spår av olja utan bara rent vatten/glykol. då kanske man kan utesluta toplockspackning eller? är vattenpumpstätningen svår att byta?

Krävs väldigt lite vatten för att det ska bli en grå smet av oljan. Efter topplockspackningsbyte gick det för mig 2st oljefilter och 4st oljebyten med halvsyntet skitolja och sedan 2st byten med mc-olja innan den var okej i färgen. 1.3L per byte.

Ska man spekulera i vad som hänt så kan det ju vara vad som helst. Jag skulle om motorn satt på en hoj gjort 5-6st oljebyten med nedlagd hoj mellan gångerna. Blir inte färgen bättre så är det något som är trasigt. Har den blivit krockad kan det ju rent av vara en skada i kanalerna..

När du ändå har motorn på sidan och det är februari kan du väl renovera/kontrollera motorn? Bara att köpa en verkstadsbok och börja skruva, du kommer lära dig mycket på resans gång och vet sedan att allt är schysst. Har du toppen lös så kostar det inte många fikapengar att få ventiler/säten/styrningar kontrollerade och ev. fixade om skador finns eller byte av ventiler krävs.

Mvh
Peter

min Ducce är luft/oljekyld, får ändå tendenser till gråaktig olja om det är kallt ute och man kör korta turer. Det blir kondens i motorn och det räcker väl antar jag, den blir inte genomvarm så det behöver ju inte vara läckage heller.

Topplockspackningen hade gått på min hoj och oljan såg exakt likadan ut i nivå-fönstret som på bilden.

Jag bytte topplockspackning + tätningarna i vattenpumpen för att utesluta båda problemen

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard