Olja i storpack ?

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Var köper man bra olja till bra pris ?

Jag hade kanske tänkt mig typ 2o liters fat eller liknande, gärna med kran :yoparty

Skall det verkligen vara samma olja i både motor och växellåda i en modern KTM ? För mig verkar det inte optimalt :va

Jag köpte en 20-liters dunk SBK 15/50 på Swedol. Tror det kosta 1500 eller något.

OK/Q8 SBK Racing 20L dunk på närmsta mack är en utmärkt olja till bra peng....

Ja det fungerar utmärkt med samma olja i trans som motor. Kraven på oljan i transen är väldigt låga, stänksmörja några lager och frakta bort skit/kyla kopplingen, till det duger i princip vad som helst. Biltema kombiolja á 27kr/L gör jobbet

Motorn har lite högre krav. Jag kör Motul 800 därför att den är bäst, dock inte ett dugg prisvärd. SBK Racing fungerar utmärkt till bättre pris.

OK då blir det en dunk OK/Q8 SBK Racing.

Finns det risk att kopplingen börjar slira om man kör med en billig syntetolja i växellådan ?

OK då blir det en dunk OK/Q8 SBK Racing.

Finns det risk att kopplingen börjar slira om man kör med en billig syntetolja i växellådan ?

Om den är klassad för mc... no probs... vanlig bilolja. räkna med kopplingsslir om det är våtkoppling.

OK/Q8 SBK Racing 20L dunk på närmsta mack är en utmärkt olja till bra peng....

Ja det fungerar utmärkt med samma olja i trans som motor. Kraven på oljan i transen är väldigt låga, stänksmörja några lager och frakta bort skit/kyla kopplingen, till det duger i princip vad som helst. Biltema kombiolja á 27kr/L gör jobbet

Motorn har lite högre krav. Jag kör Motul 800 därför att den är bäst, dock inte ett dugg prisvärd. SBK Racing fungerar utmärkt till bättre pris.

Just ang. trans olja är en intressant diskussion tycker jag faktiskt! Vore kul å höra din åsikt!

Under alla år jag åkt 2-t Motocross har jag kört på Agrol "entrepenad maskins olja för våta bromsar". I princip samma som du länkar till. Vi snackar alltså över 1000 timmar cross åka på flera cyklar. Jag har däremot blivit avråd från detta inte p.ga av kopplingen utan att växellåds dreven ska "slitas ut i förtid". Få så kallad pitting?

Dom menade då att min billiga olja inte klarade varvtalet som det är i en Mc och således inte följer med dreven hela varvet runt och smörjer. Slungas av helt enkelt.

En "riktig" mc trans olja ska tydligen "klibba fast" bättre och följa med hela varvet runt.

Bullshit eller kan det faktiskt vara sant?

Mina 5 cent är iaf. att dom pengarna man sparar in på 30:- / l oljan istället för 130:- /l oljan räcker till en komplett växellåda efter 200 h körtid.

På 200 h körtid hade jag gjort ungefär 40-50 oljebyten.

Vad tycker du?

Just ang. trans olja är en intressant diskussion tycker jag faktiskt! Vore kul å höra din åsikt!

Under alla år jag åkt 2-t Motocross har jag kört på Agrol "entrepenad maskins olja för våta bromsar". I princip samma som du länkar till. Vi snackar alltså över 1000 timmar cross åka på flera cyklar. Jag har däremot blivit avråd från detta inte p.ga av kopplingen utan att växellåds dreven ska "slitas ut i förtid". Få så kallad pitting?

Dom menade då att min billiga olja inte klarade varvtalet som det är i en Mc och således inte följer med dreven hela varvet runt och smörjer. Slungas av helt enkelt.

En "riktig" mc trans olja ska tydligen "klibba fast" bättre och följa med hela varvet runt.

Bullshit eller kan det faktiskt vara sant?

Mina 5 cent är iaf. att dom pengarna man sparar in på 30:- / l oljan istället för 130:- /l oljan räcker till en komplett växellåda efter 200 h körtid.

På 200 h körtid hade jag gjort ungefär 40-50 oljebyten.

Vad tycker du?

Well jag har aldrig bytt ett vxldrev pga pittingskador i en cross/SM. Det är vanligen ingreppsklackarna som slits av ovarsamma raceväxlingar åtminstone för mig...

Sen är Biltemaoljan GL-4 klassad vilket innebär att den är specad för växelådsbruk enl samma standard som riktig vxlolja från mcbutiken.

Följdfrågan blir ju självklart om du har märkt något konstigt slitage på dreven?

Följdfrågan blir ju självklart om du har märkt något konstigt slitage på dreven?

Ja visst var det slitage på drev ytorna. Om det var onormalt eller inte är ju svårt att svara på då jag inte hade en likadan cykel som gått lika mycket med en ""riktig"" olja.

Alltså, det funkade men studerade men dreven noga såg man ju slitage som kanske kunde tänkas vara något mer än normalt?

Sen är ju frågan vad livslängden är på en växellåda med normal crosskörning om man bortser från ingreppen?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park