olja i motorn eller bara kondens???

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
kollade oljan i min gixxer 1000 idag. hade hojen igång och det såg ut som milkshake i oljefönstret. av med oljepluggen och visst var det vitt på insidan. tömde hojen på olja, inget spår efter vatten. rev av sumpen, där fanns typ 2 gräddvita droppar, annars inget spår. kände på insidan av blocket uppemot oljefönstret och där var det sörjit,, gräddvit.

allt annat stämmer, inte mer tryck i kylsystemet än på en original, ingen olja i vattnet och hojen fungerar perfekt. kan det komma in vatten i motorn när man gör 12or???

kondens??, fan vet jag.

Min husa var lika dan när den var aldeles ny! det försvann efter ettag på min hoj, men är det så lite som 2 droppar så kan det nog vara kondens och ingen fara alls!

gasa tills det rasar! det är väll en stunt moppe!??

GIXxXER skrev:
kollade oljan i min gixxer 1000 idag. hade hojen igång och det såg ut som milkshake i oljefönstret. av med oljepluggen och visst var det vitt på insidan. tömde hojen på olja, inget spår efter vatten. rev av sumpen, där fanns typ 2 gräddvita droppar, annars inget spår. kände på insidan av blocket uppemot oljefönstret och där var det sörjit,, gräddvit.

allt annat stämmer, inte mer tryck i kylsystemet än på en original, ingen olja i vattnet och hojen fungerar perfekt. kan det komma in vatten i motorn när man gör 12or???

kondens??, fan vet jag.

Fukten kondenserar mot siktglaset, bara att varmköra 20 minuter sen är det väck.

Mcbudet skrev:
Min husa var lika dan när den var aldeles ny! det försvann efter ettag på min hoj, men är det så lite som 2 droppar så kan det nog vara kondens och ingen fara alls!

gasa tills det rasar! det är väll en stunt moppe!??

jepp, stuntmoppe :tummenupp , är docK inte kul att hitta motorer, och dyrt

Hade liknande problem med min Honda:
-Syntes inget på oljestickan
-Syntes inget i oljan när man tappade ur den.
- Inget kylvatten försvann vad jag kunde se
-ingen olja/avgaser i kylvätskan
Men:
-Var mycket klet på insidan av kopplingskåpan (det var så jag upptäckte det när kopplingskorgen hade lossat :-/ )

Visade sig vara en microskopisk spricka i toppen, in mot ventilhuset. när värmen/trycket steg ångade lite kylvatten in i motorn, blandade sig med olja och kapslades in i "vitakletet" nere vid kopplingen o.s.v.

Hoppas du inte har samma problem.......

:skrämd
Pebl skrev:
Hade liknande problem med min Honda:
-Syntes inget på oljestickan
-Syntes inget i oljan när man tappade ur den.
- Inget kylvatten försvann vad jag kunde se
-ingen olja/avgaser i kylvätskan
Men:
-Var mycket klet på insidan av kopplingskåpan (det var så jag upptäckte det när kopplingskorgen hade lossat :-/ )

Visade sig vara en microskopisk spricka i toppen, in mot ventilhuset. när värmen/trycket steg ångade lite kylvatten in i motorn, blandade sig med olja och kapslades in i "vitakletet" nere vid kopplingen o.s.v.

Hoppas du inte har samma problem.......

:skrämd , hur fasen hittar men ett sådant fel??

tja, Vatten och olja kan ju bara blanda sig i toppen, cylindern eller vid vattenpunpsaxeln. Pumpen verkade ok, så jag tog av toppen, såg inga sprickor i cylinderloppen och gick på toppen (misstänkte att den slagit sig eller att packningen var kass, men bara för att vara noggrann så lyste jag mig fram på alla synliga ytor på toppen medelst en maglite och såg något som såg ut som ett blyertsstreck.
Hällde på lite lacknafta och blåste med tryckluft i kylkanalen och såg att det bubblade.

Fast i slutändan kan man väl konstatera att det var ren röta att jag fick se den. Den var väl 6mm lång........

Sedan hade ju kopplingen lossat tidigare och det var ju då jag upptäckte kletet.

GSXR1100R skrev:
Fukten kondenserar mot siktglaset, bara att varmköra 20 minuter sen är det väck.

Som micke säger så är det säkert kondensbara.. det är kallt nu och håller man på och startar den så bli det så.. hade samma grej på min 750 förra vintern.. Lite suddig bild, men det var tio minus och jag frös som en liten scoutflicka..

Om jag startade upp den och lät den gå varm (uppåt 110 grader) så försvann kondensen.. men när den svalnat helt så kom det tillbaka..

Bilden är efter jag bytt till ny olja i ren desperation, kondensen var kvar ändå såklart..

/KetogaN

Bifogat

• kondens_ketogan.jpg
    kondens_ketogan.jpg
    120.8 KB · Visningar: 208
Last edited:
Håller med om att det så här års kan vara kondens bara, kör ett tag till och se om det förändras.

Hej !
Det vanligaste felet på både 750 och 1000när man får vatten i oljan är att topppackningen är trasigt.
Hoppas det löser sej,

hehe ok! vad fick du göra för att poppa motorn då ???

själv försöker jag plåga skiten ur en honda 929 dock ej lyckas poppa motorn än! :gnissla

GIXxXER skrev:
jepp, stuntmoppe :tummenupp , är docK inte kul att hitta motorer, och dyrt

Mcbudet skrev:

själv försöker jag plåga skiten ur en honda 929 dock ej lyckas poppa motorn än! :gnissla

tror att det är kondens :va , annars så är jag bra på att vurpa :yoparty , problemet med att stunta med gixxern är främre fästena till motorn. har du krachisar så går ramen direkt och med lite otur fästena i toppen. bakramen är ju heller inte den bästa och de helgjutna fästena som den är monterad i går oxå av :huvet . hoppas på kondens :tummenupp

KetogaN skrev:
Som micke säger så är det säkert kondensbara.. det är kallt nu och håller man på och startar den så bli det så.. hade samma grej på min 750 förra vintern.. Lite suddig bild, men det var tio minus och jag frös som en liten scoutflicka..

Om jag startade upp den och lät den gå varm (uppåt 110 grader) så försvann kondensen.. men när den svalnat helt så kom det tillbaka..

Bilden är efter jag bytt till ny olja i ren desperation, kondensen var kvar ändå såklart..

/KetogaN

jepp, så ser det ut. prata de med claessons innan idag och han sa oxå kondens. vanligt på dessa hojar. kan bli riktigt kletigt på insidan av motorväggarna.

Mcbudet skrev:

just det, någon tusing har jag inte rasat. rasade dock min 750 två gånger på 900 mil :kocko :yoparty . kamkedja en gång med kolv och ventilsallad och vevstake med bruten vev och hål överallt :rofl

rasade en r1a oxå men det ser jag som ingen bragd då alla verkar kunna rasa dessa :tummenupp :D

GIXxXER skrev:
just det, någon tusing har jag inte rasat. rasade dock min 750 två gånger på 900 mil :kocko :yoparty . kamkedja en gång med kolv och ventilsallad och vevstake med bruten vev och hål överallt :rofl

rasade en r1a oxå men det ser jag som ingen bragd då alla verkar kunna rasa dessa :tummenupp :D
Som man bäddar får man ligga (eller nåt sånt iaf...) :D

haha! Det hoppas jag med (60kg bara ben) :D

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN