Olja i luftburken

Neb Jones

Forza stradale! Forza forza!
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Suzuki SV650s
Håller på som bäst och plockar isär hojen (istället för att tentaplugga). Upptäckte när jag tog ur luftfiltret ur luftburken att det låg ca ½ dl motorolja i botten på luftburken. Är det normalt med olja i luftburken?

Senast hojen kördes var hem från 2400-milaservice för 2 månader sen samt att jag igår försökte starta hojen (utan att lyckas).

Neb Jones skrev:
Håller på som bäst och plockar isär hojen (istället för att tentaplugga). Upptäckte när jag tog ur luftfiltret ur luftburken att det låg ca ½ dl motorolja i botten på luftburken. Är det normalt med olja i luftburken?

Senast hojen kördes var hem från 2400-milaservice för 2 månader sen samt att jag igår försökte starta hojen (utan att lyckas).

Dom har väl fyllt på för mkt olja så det har följt men från vevhusventilationen.

The Svånk skrev:
Dom har väl fyllt på för mkt olja .

Eller inte....

Det behöver inte vara överfyllt med olja, detta är en naturlig process att visst könkelmödding hamnar i filterboxen.
Men troligast är som sagt att den kommer från vevhusventilationen, och de sunkiga dimmorna som kommer ut där innehåller alltid lite oljedimma, så det som inte sugs in igen (positiv vevhusventilation) hamnar följdaktligen på bottnen av burken.

Det finns (oftast) en liten slang med en kork där du kan dränera detta guggel.

Neb Jones skrev:

Ja, visst får man väldans mycket att göra just när man borde tentaplugga.. :rolleyes: Även jag springer mellan garaget och skrivbordet. :3freak

Vevhusventilationen kan vara igensatt, då kommer oljan till luftburken istället för att förbrännas

PacMan skrev:
Ja, visst får man väldans mycket att göra just när man borde tentaplugga.. :rolleyes: Även jag springer mellan garaget och skrivbordet. :3freak

Ja, det är konstigt att man får för sig att riva halva hojen när det snart är tenta :3freak

Kiosken skrev:
Vevhusventilationen kan vara igensatt, då kommer oljan till luftburken istället för att förbrännas

Det är vevhusventilationen som mynnar i luftburken och gör så att oljan hamnar i luftburken, så den lär väl fungera, eller? :va

För högt tryck i vevhuset kan väl leda till att det konstant pyser upp oljedimma i luftburken, men det finns garanterat dom som kan detta bättre än mej.

Fudpucker skrev:
Hur långt har hojen gått och har den servats regelbundet?

Förra ägaren sa att han hade servat hojen regelbundet, men den stora 2400-milaservicen hade han inte gjort.
Jag lämnade in hojen på stora servicen direkt när jag hade köpt hojen. Då hade den gått 3800 (!) mil .

Mcbudet skrev:
bakhjuls åka?!?! sånt fyller luft burken på budhojen iaf!!!!

Mmm, jag läste om det i en annan tråd. Jag har kört hojen tre-fyra ggr och har inte lyckats uuiila med den än. Är newbie!

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...