Olja i luftburken?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Skulle byta luftfilter på hojen idag, upptäckte att där var lite (ytterst lite, men ändå) olja i luftburken.. Var kommer den ifrån, och hur åtgärdar man det?

Upptäckte nu också att stiften har olika färg, 1.ans stift är hyfsat mörkt, sen blir de bara ljusare och ljusare. Varför? Beror på?

Swish skrev:
2281381 Upptäckte nu också att stiften har olika färg, 1.ans stift är hyfsat mörkt, sen blir de bara ljusare och ljusare. Varför? Beror på?
Om du har förgasare (dvs om din gsxr är årsm 85-97) så beror det på att ettan går lite fett, och dom andra möjligen lite magert om dom är för ljusa. I första hand bör du synka förgasarna. Om det inte blir bättre av det så är munstyckena slitna och bör bytas.
Om du har sprut så beror det på samma sak, men då har jag sämre koll på hur du löser det, förutsatt att stift och tändkablar är i bra skick!

Hoztic skrev:
2281450 Om du har förgasare (dvs om din gsxr är årsm 85-97) så beror det på att ettan går lite fett, och dom andra möjligen lite magert om dom är för ljusa. I första hand bör du synka förgasarna. Om det inte blir bättre av det så är munstyckena slitna och bör bytas.
Om du har sprut så beror det på samma sak, men då har jag sämre koll på hur du löser det, förutsatt att stift och tändkablar är i bra skick!

Okej, misstänkte det också, men ville vara säker.
Tack :)

Swish skrev:
2281381 Upptäckte nu också att stiften har olika färg, 1.ans stift är hyfsat mörkt, sen blir de bara ljusare och ljusare. Varför? Beror på?

Hade olja i luftburken och svarta stift på 3 & 4:an, det var insugsventilerna som sjunkit ner i sätena och spelet försvann så de stog öppna+ slitna styrningar som den sög i sig olja igenom. Jag hade ingen olja i slangen från vevhusventilationen.
Kolla ventilspelet på den som var svart, eller kompprov.

chukabowa skrev:
2281838 hör med Anton angående förgasar synkningen.. han gjorde ju det på sin cbr :tummenupp

Har jag gjort, men han hade inte kvar numret... Måste sälja hojen ändå, går tydligen inte att besiktiga den som 25 kw... Jag måste ha papper på var strypningarna är köpta då, och jag har ingen aning om vilken ägare bak i ledet som köpt strypningarna, och även om jag vetat det så har han ju knappast kvar pappret på det.. Så jag får regga den på fulleffekt och sälja den...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg