Olja i luftburken på Husaberg FS650

Palma

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Kawasaki zx6r -98
Kompisen har problem med att olja kommer in i luftburken/in i förgasaren på sin Husaberg FS650 Motard -04a.
(Då han än så länge inte kör bakhjul så har det inte med det att göra iaf)
Antar att har med vevhusventilationen att göra?.
Är det någon annan som har haft samma problem med sin husa 650?, och som kan ge en bra beskrivning hur man åtgärdar felet?

Nu vet jag inte hur det ser ut på husa..men jag drog om vevhusventilationen för att slippa olja i luftfiltret o körde ett separat filter.

Last edited:
Nu vet jag inte hur det ser ut på husa..men jag drog om vevhusventilationen för att slippa olja i luftfiltret o körde ett separat filter.

Skulle du kunna ge en liten beskrivning hur man går tillväga?

Ingen annan som åker Husaberg 650 som har haft samma problem?

Skulle du kunna ge en liten beskrivning hur man går tillväga?

Ingen annan som åker Husaberg 650 som har haft samma problem?

Som sagt så vet jag inte hur det är på husabergan så ha det i åtanke.
Men vad jag vet så har man på alla moderna fordon ett slutet vevhusventilation vilket innebär att man leder in vevhusvent. i luftburken. Detta för att de gaser som bildas av det övertryck som som smiter förbi kolvarna ska förbrännas återigen inne i motorn och inte komma ut i luften.
Problemet är att lite olja kan sippra ur och att gaserna kondenseras o bildar en oljeblandad vätska som ibland läcker igenom luftfiltret. Det man kan göra för att slippa läckaget är att dra ur slangen som går in i luftfiltret och leda ner det lågt på hojen o montera ett litet luftfilter, så om det skulle droppa så droppar det ner på backen istället för på hojen.
Finns färdiga vevhusventilationsfilter att köpa.

Kommer det dock stora mängder olja så är det något problem med biken.
Finns massor som kan mer än jag så du får nog mer svar på detta.

Standard på den motorn, olja följer me kamkedjan å kastas upp genom vevhusvent te insug... Gasar man så "hårt" att de händer så e mitt tips å INTE stänga av hojjen... Kan va väldans segt å få igång den när lågfarten beckat igen av olja :gnissla... Dom få gånger ja haft ett rökmoln efter så brukar ja köra en bit så de mesta hinner försvinna... Ja kör iofs me liiiiite för mycket olja i jämt...

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...