Olja i luftburk

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Är det ingen mer än jag som får olja i hela luftburken om man åker högt på bakhjulet? Filtrena blir totalt igensmetade och knarren går kasst. Va ska man göra åt det? Dra vevhusventilationen till en colaburk kanske? Finns det några nackdelar med det?
 
Det är sånt man får ta...

Vevhusventilationen som går upp i ventilkåpan är inte designad för bakhjulsåka. Det är tänkt att lutningen på ventilkåpan ska få oljan att rinna tillbaka in i motorn med bakhjulsåka så rinner det rakt in i luftburken istället. Att samla upp oljan i en separat burk hjälper inte, den blir full på nolltid.

Det är bättre att ventilera genom att ta hål i sidan av kopplingskåpan så att inte korgen stänker ut för mycket (dvs genom pluggen) och dra upp till en separat behållare under tanken som sen kan dränera oljan tillbaka in i motorn när man kommer ned med framhjulet.

Likaså om kolvringarna är slut så spottar den upp rejält med olja...
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top