Niklasinorr
Mr Kvalitet enligt Ståhlis
En liten fråga:
Jag ställde hojen på en parkeringsplats i höstas och det lutade ganska mycket snett framåt, när jag skulle hämta hojen var det en liten oljepöl under luftfiltret (pöl som en 50-öring) När jag parkerade på plan mark så kom det inget.
När jag kom hem så tog jag bort luftfiltret och upptäckte att det var olja i den lilla "fickan" som är förre själva kompressorhjulet. Jag torkade bort oljan, satte på filtret och for och körde. När jag kom hem så kollade jag igen och då fanns det en skvätt olja där igen. Det ryker inte och jag kollar oljenivån ofta (även före läckageupptäckten) och den verkar inte dra någon olja eller så men tydligen så läcker det någonstans, förmodligen tätningen på kompressoraxeln. Jag har sett när tätningen har gått på bilar men i regel är det väl på avgassidan det går först, på grund av värmen där...?
Går det att renovera tätningen eller måste man byta turbohus? Hojen är en Gix750 med Marklundkit, turbon är en Schwitzer S1BG-L (tror jag, jag skall kolla när jag river bort den)
Eller kan det vara något annat? Det kan väl knappast rinnan baklänges från plenumkammaren...
Ideer mottages tacksamt innan jag börjar riva...
Jag ställde hojen på en parkeringsplats i höstas och det lutade ganska mycket snett framåt, när jag skulle hämta hojen var det en liten oljepöl under luftfiltret (pöl som en 50-öring) När jag parkerade på plan mark så kom det inget.
När jag kom hem så tog jag bort luftfiltret och upptäckte att det var olja i den lilla "fickan" som är förre själva kompressorhjulet. Jag torkade bort oljan, satte på filtret och for och körde. När jag kom hem så kollade jag igen och då fanns det en skvätt olja där igen. Det ryker inte och jag kollar oljenivån ofta (även före läckageupptäckten) och den verkar inte dra någon olja eller så men tydligen så läcker det någonstans, förmodligen tätningen på kompressoraxeln. Jag har sett när tätningen har gått på bilar men i regel är det väl på avgassidan det går först, på grund av värmen där...?
Går det att renovera tätningen eller måste man byta turbohus? Hojen är en Gix750 med Marklundkit, turbon är en Schwitzer S1BG-L (tror jag, jag skall kolla när jag river bort den)
Eller kan det vara något annat? Det kan väl knappast rinnan baklänges från plenumkammaren...
Ideer mottages tacksamt innan jag börjar riva...