Olja i kompressorhuset

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt en Tenere 700 Extreme
En liten fråga:


Jag ställde hojen på en parkeringsplats i höstas och det lutade ganska mycket snett framåt, när jag skulle hämta hojen var det en liten oljepöl under luftfiltret (pöl som en 50-öring) När jag parkerade på plan mark så kom det inget.

När jag kom hem så tog jag bort luftfiltret och upptäckte att det var olja i den lilla "fickan" som är förre själva kompressorhjulet. Jag torkade bort oljan, satte på filtret och for och körde. När jag kom hem så kollade jag igen och då fanns det en skvätt olja där igen. Det ryker inte och jag kollar oljenivån ofta (även före läckageupptäckten) och den verkar inte dra någon olja eller så men tydligen så läcker det någonstans, förmodligen tätningen på kompressoraxeln. Jag har sett när tätningen har gått på bilar men i regel är det väl på avgassidan det går först, på grund av värmen där...?
Går det att renovera tätningen eller måste man byta turbohus? Hojen är en Gix750 med Marklundkit, turbon är en Schwitzer S1BG-L (tror jag, jag skall kolla när jag river bort den)

Eller kan det vara något annat? Det kan väl knappast rinnan baklänges från plenumkammaren...

Ideer mottages tacksamt innan jag börjar riva...
 
Kommer nog tillbaka från motorn (oljereturen) har haft dessa proplem i sommar(i större omfattning) men har nu monterat en returpump. Men det är nog ingen större fara för din del.
 
gsxr1200 skrev:
Kommer nog tillbaka från motorn (oljereturen) har haft dessa proplem i sommar(i större omfattning) men har nu monterat en returpump. Men det är nog ingen större fara för din del.

Bra tips! Men det måste ju fortfarande komma in i kompressorhuset via axeltätningen? Och oljetrycket från inloppsröret på ovansidan måste ju vara högre än ett eventuellt "självtryck" som kommer via returen...eller är jag ute och cyklar nu?

Detta föder ju också en följdfråga, alla Marklunds kit är ju gjorda så att oljereturen från turbon går tillbaka till sumpen via en koppling som ersätter oljepluggen, en sak som jag fått lära mej om turbokonvertering är ju att oljereturen skall mynna ut ovanför oljenivån, inte under... :confused:
 
Niklasinorr skrev:
Bra tips! Men det måste ju fortfarande komma in i kompressorhuset via axeltätningen? Och oljetrycket från inloppsröret på ovansidan måste ju vara högre än ett eventuellt "självtryck" som kommer via returen...eller är jag ute och cyklar nu?

Detta föder ju också en följdfråga, alla Marklunds kit är ju gjorda så att oljereturen från turbon går tillbaka till sumpen via en koppling som ersätter oljepluggen, en sak som jag fått lära mej om turbokonvertering är ju att oljereturen skall mynna ut ovanför oljenivån, inte under... :confused:

Det är nog inga proplem när motorn går det är när du slår igen den så trycks olja tillbaks.
Oljeretur ovan oljenivå är ju sällan möjligt på mc så då kan dessa proplem uppstå, går ju att lösa med en returpump.
 
gsxr1200 skrev:
Det är nog inga proplem när motorn går det är när du slår igen den så trycks olja tillbaks.
Oljeretur ovan oljenivå är ju sällan möjligt på mc så då kan dessa proplem uppstå, går ju att lösa med en returpump.

Naturligtvis så är det så, thanx!!! Förklarar varför det inte ryker när jag gasar, skönt, nu slapp jag riva grejerna, julen är räddad :tummenupp
 
På min hoj yttrar det sig så att om jag kört hårt och stannar hastigt kan det komma en "ford-blomma" ur avgassystemet...ska oxå montera returpump i vinter.
 
hejsan

har samma sak på min cbr turbo, fixar sig ganska lätt genom att försöka låta bli att ställa den i nedförslut, för mig kommer oljan från retur slangen, den ligger så nära motorns oljenivå, lite olje spill har nog aldrig skadat, det finns ju mer olja på macken ; )
 
Badbowtie skrev:
hejsan

har samma sak på min cbr turbo, fixar sig ganska lätt genom att försöka låta bli att ställa den i nedförslut, för mig kommer oljan från retur slangen, den ligger så nära motorns oljenivå, lite olje spill har nog aldrig skadat, det finns ju mer olja på macken ; )

Bara man inte blir som Anglofilerna, dom som kör gamla BSA, Norton, Matchless och så vidare...dom kännetecknas av att dom varje morgon innan dom startar hojen häller tillbaka oljan som runnit ut under natten... :D :D :D
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top