Olja i generatorkåpan

BMW Dräparen

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2011
Hoj
Suzuki GSX750
Då cykeln inte laddar och jag har mätt mot generatorn så lutade det mot att det var den som strukit med.
När jag lossade kåpan spolen skitter i rann det ut ungefär en dl olja.
Ska det verkligen vara olja innanför den kåpan? Visserligen finns där ju lite drev mellan startmotor och veven.
Kan det vara så att vevaxelpackningen gått?

Cykeln är en GSX750 från 84.

Japp det ska vara olja där. Är man van vid 2 takt så blir man lite fundersam när man lättar på kåpan å det rinner ur olja.

Inte i generatorkåpan väl?

Där ska det väl vara heltorrt, men är det sällan eftersom det läcker emellan i vevtätningen och ansamlas där inne eftersom man så sällan har upp kåpan.

En deciliter låter dock väldigt mycket, då är nog tätningen körd.

Med reservation för att det är något unikt med just den modellen.

Då cykeln inte laddar och jag har mätt mot generatorn så lutade det mot att det var den som strukit med.
Tecken på att den strukit med. (OBS från Suzuki SV650S 2000, kan ju skilja på din.)
Lågt motstånd mellan generatorlindningarna och motor (= mellan de 3 sladdarna från generatorn och motorn) (med kontakten från generatorn till laddningsregulatorn urdragen) Högt motstånd=Frisk generator.
Högt motstånd mellan de 3 sladdarna från generatorn. Lågt motsånd, mindre än 1 Ohm=Frisk generator. (med kontakten från generatorn till laddningsregulatorn urdragen).
Med motorn igång (med kontakten från generatorn till laddningsregulatorn urdragen) ska det vara ca 70V (växelström =AC) mellan de 3 sladdarna från generatorn vid ca 4000RPM med frisk generator.

Efter läst ett antal trådar här på SH så är den vanliga orsaken till att batteriet inte laddas trasig laddningsregulator.
Men olja i generatorkåpan kan bidragit till att förstöra isoleringen på generatorlindningarna i din hoj.

Last edited:
Kollade i GSX750E/ES 84-86 manualen och eftersom startmotorkopplingen som är trycksmord med olja sitter bakom generatorns rotorn så kan jag inte tänka mig att det inte ska det vara olja där.

Finns lite felsökningstips av laddning där så jag lägger upp den här: http://dl.dropbox.com/u/5418730/GSX750E_ES_84-86.pdf

Last edited:
Ska vara olja där. Man kan luta hojen lite åt höger så kommer ingen olja ut.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti