olja fzr1000

Oljepingu

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Suzuki DR 800, DR 350
nån som kan rekomendera någon bra motorolja för fzr1000?
har provat biltemas racing helsyntet men den verkar försvinna ganska bra!
funderar på att testa en delsyntet 20-50

inte en till oljetråd:mad: :tungan

Fortsätt kör på biltema oljan, inte dens fel att oljan försvinner....kör själv på biltema oljan o den funkar bra för mig.

Nej!

Tjöpp den dyraste castrol super hk special power
Ger minst 27,3hk enligt castrol + förlänger livslängden med ca 10år

Topic: Biltemas olja är lika bra som nån annan inte oljans fel att den försvinner, kan dina kolvringar vara slitna?

alla FZR drar olja, det är bara en fråga hur mycket den tar=)

Prova en med något högre viskositet, men som redan sagt fizzers är byggda av scheiker.. min gnagade i sig den också.

Tycker Motul 5100 stannar ganska bra om det finns törst. Löjligt dyr dock. Vi var flera stycken med Yammor som bälgade i sig, avsevärt mindre med Motulen faktiskt. Klart att det inte är oljans "fel" att den försvinner men konsumtionen kan ju begränsas något av att ha en lite tjockare "multigradare". Mina erfarenheter säjer att man raderar ut Castrol ur sitt ordförråd och skaffar linser med filter mot detta namn. Vart tog valvoline vägen, kanonolja ju?

kör då me 75/90w med viss förvärmning kanske :D :D

nä men dessa hojar har nog inga genvägar till den perfekta ljudet:D :D

Köp OKQ8 SBK 10w-40 på 20-litersdunk. Bra literpris och räcker hela säsongen inkl 2 oljebyten. Vill du kosta på lite tar du SBK Racing istället som är en helsyntet.

Tro mig, vi har haft 2 olika Yamaha TRX i garaget under 5 år och de tar minst lika mycket olja som din FZR...

Jag kan också intyga att min FZR drar betydligt mer olja om jag häller i Biltemaolja än om jag häller i diverse-bensintapps-märkes-olja av samma viskositet. Men nu senast har jag varit och inhandlat OKQ8 SBK-Racing olja 15W50 och se om det blir bättre ändå..

Fråga 1:
Spelar det faktiskt någon roll om det är mineral eller syntet till min -89 FZR1000? Tänkte prova biltemaoljorna, de har ju både ock. Går det med mineraloljan (om det inte finns några direkta nackdelar) så kör jag ju hellre med den eftersom den är billigare...
Den drar något hiskeligt med olja hojen...

Fråga 2:
Är det ok att köra så länge att oljenivålampan börjar lysa reguljärt? Hur kontroller jag på ett lätt sätt hur mycket olja som är kvar annars?

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...