Olja/framgaffel/GSX-R 750 -98?

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
God dag!

Hur mycket olja ska det vara i gaffelbenen på en Suzuki GSX-R 750 -98?
Och på vilket sätt ska detta mått uppfyllas? (ihoptryckt/utdragen,med eller utan dämpare/fjädring,vad?)?

OBS! Endast absolut korrekta svar önskas :fakta

Har för mig att det e 5,14 dl/gaffelben :confused:

Gix skrev:
God dag!

Och på vilket sätt ska detta mått uppfyllas? (ihoptryckt/utdragen,med eller utan dämpare/fjädring,vad?)?

Har du fått ihop den nu? :tummenupp

Lokke skrev:
Har du fått ihop den nu? :tummenupp

Näe... men på lördag ska vi plocka ihop den :)

Men, HÖR & HÄPNA & HÅLL I DIG NU!
... var in och beställde nytt styrlager av MC-Dealer igår (Onsdag) , å som vanligt sa han att "he kombä imoro ellä möjlitvis i övämoro"! Ja förklarade att de e viktit, men trodde ju såklart ändå inte riktigt på honom... (du vet ju hur de brukar vara...) Men, så idag (Torsdag) var jag via Alko efter jobbet å så tänkte jag: jag tar en sväng via MC-Dealer oxå (skulle ändå ha oljan...) å så fan har styrlagret anlänt oxå!!! Vem fan hade nu trott det? :confused: :)

Gix skrev:
Näe... men på lördag ska vi plocka ihop den :)

Men, HÖR & HÄPNA & HÅLL I DIG NU!
... var in och beställde nytt styrlager av MC-Dealer igår (Onsdag) , å som vanligt sa han att "he kombä imoro ellä möjlitvis i övämoro"! Ja förklarade att de e viktit, men trodde ju såklart ändå inte riktigt på honom... (du vet ju hur de brukar vara...) Men, så idag (Torsdag) var jag via Alko efter jobbet å så tänkte jag: jag tar en sväng via MC-Dealer oxå (skulle ändå ha oljan...) å så fan har styrlagret anlänt oxå!!! Vem fan hade nu trott det? :confused: :)

Jo det kan ju ta en stund med vissa saker, men det e ju ett under att han alls har koll på nånting i det kaoset som finns täär. Om man verkligen MÅST ha fram nåt till en viss dag å man förklarar ho e ligger till, så e han nog bra på att fixa fram e tycker jag, men annars så behöver man nog påminna han nu som då. Men jag tycker he e heilt ok, han har schyst priser å e passlig typ annos så jag kan nog leva me att han mårar å glöömbär saker. Ha själv in råka ut för na extremt lang leveranstider.

Lycka till!

Last edited:
Lokke skrev:
Jo det kan ju ta en stund med vissa saker, men det e ju ett under att han alls har koll på nånting i det kaoset som finns täär. Om man verkligen MÅST ha fram nåt till en viss dag å man förklarar ho e ligger till, så e han nog bra på att fixa fram e tycker jag, men annars så behöver man nog påminna han nu som då. Men jag tycker he e heilt ok, han har schyst priser å e passlig typ annos så jag kan nog leva me att han mårar å glöömbär saker. Ha själv in råka ut för na extremt lang leveranstider.

Lycka till!

Sant, sant... ja tyckä faktist jävla bra om a ja å! Man måst ju ba accepter ide at ibland kan i ta läng fyri na kombä, så täffö kan man ju fösök beställ i tid iaf... he a ja mena gö nu snart, ska ha na stylinggrejona å tå mena ja beställ döm baket nyår jä nagang så ska i no hindas...

Å prisre e faktist ok, ha prutar bra varinda gang å man böv int fråg om i heldä!
Å trots allt ide kaosi så finns i faktiskt myki bra grejona i ade booda, å ha får fixa in va man vill ha...

Men ein sak ja int gö, så e at lämn tid hojen på na byggas, typ som dehä ja gö nu... he int he at ja betvivlar Eckas kunskapre, men tå di ha så jävla öödit tid i verkstan å allt luta mot allt å liggä på varadä... å tä imilla vil int ja ha na åv min grejona...

Men summa sumarum så e MC-Dealer bra!

Gix skrev:
God dag!

Det stämmer rätt bra det. Fast jag har överfyllt lite grann för att slippa att gaffeln bottnar... den hade en liten tendens till det förut.

newstead skrev:
Det stämmer rätt bra det. Fast jag har överfyllt lite grann för att slippa att gaffeln bottnar... den hade en liten tendens till det förut.

Nope, gör de inte... eller allt e ju relativt, dvs. vad man menar med "rätt" bra?

Har nu som sagt ihop allt tebax, å fyllde då till 99mm från rörets topp utan fjäder... å då räckte det med ca 4+dl/gaffelben... :va

Men, låt gå för de nu då... :brynad

Gix skrev:
Nope, gör de inte... eller allt e ju relativt, dvs. vad man menar med "rätt" bra?

Har nu som sagt ihop allt tebax, å fyllde då till 99mm från rörets topp utan fjäder... å då räckte det med ca 4+dl/gaffelben... :va

4 dl i stället för 5,14?! Låter inte bra, pumpa med gaffeln upp å ner för att få bort luftfickor.

Gix skrev:

Låter som det kommer bli en svampig gaffel... har bytt några gånger och vet att det går i mer än 0,5 dl per ben.. det räcker aldrig med en liter :6surkart

Fast det är ju du som kommer sladda omkring som en :banana med den där hojen sen...

K-Micke skrev:
490cc ska det vara i varje gaffelben
(enl Haynes igen, min källa till kunskap :) )

Är det i en 750 eller 600? Undrar bara eftersom du åker 600...
Det är ju inte samma gaffel på dom. :mattias

Lokke skrev:
4 dl i stället för 5,14?! Låter inte bra, pumpa med gaffeln upp å ner för att få bort luftfickor.

Vi gjorde nog det (mycket)... å ja skrev ju 4+ dl... dvs. de gick knappt åt en hel liter till båda benen... nivån e på 99mm till rörets topp som de ska va... å de kan bra hända att de blev typ 4,9dl/ben... de mätte vi inte så exakt...

newstead skrev:
Låter som det kommer bli en svampig gaffel... har bytt några gånger och vet att det går i mer än 0,5 dl per ben.. det räcker aldrig med en liter :6surkart

Fast det är ju du som kommer sladda omkring som en :banana med den där hojen sen...

med 5,14 så rann de över rätt ordentligt... hur som hellst, går de ju att fylla på om de visar sig vara för lite...

Lokke skrev:
600 har inte USD.

/QUOTE]

Visste jag inte...TACK!

Som sagt e ju allt ihop igen, å den känns bra! Har ju inte då varit ute å provkört på grund av snön, men pumpade en hel del i garaget både vardera ben för sig innan montering, samt efteråt när man satt på hojen... å ngr luftfickor kände man inte av :fakta

K-Micke skrev:
Jag kollar självklart på 750W (-98 alltså).
Haynesboken täcker alla modeller 600 och 750 -96 till -99.

Ville bara kolla... enligt Schneiders i Upplands Väsby skulle det vara 0.51 liter när jag frågade för ett par år sen. :arsele

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park