Olja eller kopparpasta på skruvar?

Jo man kan göra som man vill med det där. Jag har skruvat mycket med flyg(bensin)moter samt marindieslar. Där stryker man alltid alufett på tex tändstift samt spridare mm så att de ej sitter så hårt av värmen till nästa gång. Men det är ju lite av överkurs, mer ngt man kan göra om man vill vara noga. En hoj som bara körs på sommaren brukar ju inte ha problem med fastoxiderade stift heller, hur man än gör.

Men jag gillar att använda det. Alupastan minskar även slitaget på tändstiftsgängorna vilket är bra om man som jag gillar att kolla stiften samt ta kompressionsprov när jag gör service och så.

Mvh
Jörgen
Jag har hittat NGKs kraschkurs av en slump.
Den var tryckt på INSIDAN av av pappförpackningen
så om man inte river sönder förpackningen hittar man den
inte om man inte kikar in på insidan av förpackningen mha
ett miniperiskop.

En gång tyckte jag att det verkade vara en bra ide att kleta in
tändstiftsgängorna på bilen med aluminiumpasta
(Biltemas), men nu tycker jag att den verkar bli torr och
seg efter ett tag så att stiften går trögare än utan pasta.
(Det är möjligt att jag hade på för mycket, även om jag
inte tyckte det då.) Nu brukar jag se till att gängorna är
rena varje gång jag byter stift istället.

Plåthylseverktyg är lite Bronx tycker jag. Sånt man kan ha i nödverktygslådan i kutsen. Skaffa en riktig tändstiftshylsa som passar till vanligt spärrskaft.

jo, men en tänstiftshylsa med spärrskaft får inte plats..., bara en hylsa som man trär en "ringnyckel" på, mycket glapp och dålig känsla blir det

Lånar tråden för en relaterad fråga.

Vad använder ni för att hjulaxlarna inte ska fastna?
Jag tillbringade en alldeles för stor del av helgen med att få ut en utan att slå sönder gängorna.

brukar dom fastna?

osmorda så kanske dom krånglar, brukar gå fint att knacka ur dom med något lämpligt, ifall dom nu inte sitter väldigt hårt.

Inget är tillräckligt enkelt för att inte kunna krånglas till av ett gäng ingenjörer... :hihi

Satt just och tänkte på det, för mig som skruvar gamla skrotbilar och en gammal hoj där man riktar saker med slägga känns det som om man frågar om man ska ha kanelbulle eller wienerbröd till kaffet. Bägge funkar och oftast tar man det som finns till hands.
Det är ju inte raketforskning och jag vill se den som märker skillnad på om det är smort med fett, motorolja eller koppar/alu-pasta.
Handlaget på den som drar skruvarna avgör resultatet mycket mer än skillnaden mellan kopparpasta och motorolja.

Det är ju inte rymdfärgor vi skruvar med...

Inget är tillräckligt enkelt för att inte kunna krånglas till av ett gäng ingenjörer... :hihi
:mattias

Satt just och tänkte på det, för mig som skruvar gamla skrotbilar och en gammal hoj där man riktar saker med slägga känns det som om man frågar om man ska ha kanelbulle eller wienerbröd till kaffet. Bägge funkar och oftast tar man det som finns till hands.
Det är ju inte raketforskning och jag vill se den som märker skillnad på om det är smort med fett, motorolja eller koppar/alu-pasta.
Handlaget på den som drar skruvarna avgör resultatet mycket mer än skillnaden mellan kopparpasta och motorolja.

Hehe, du var den förtsa som faktist svarade på min fråga. ;) Men helt klart intressant läsning av alla andra också. :)

jo, men en tänstiftshylsa med spärrskaft får inte plats..., bara en hylsa som man trär en "ringnyckel" på, mycket glapp och dålig känsla blir det

Jo det var ju det jag menade: att sådana "campingverktyg" mer hör hemma i ombordutrustningen. Hemma är det bättre att unna hojen en riktig tändstiftsnyckel av hylsmodell. :)

/J

Jag tillbringade en alldeles för stor del av helgen med att få ut en utan att slå sönder gängorna.

Man stryker tunt med vanligt konsistensfett på dom. Moly- och grafitfett och sånt är onödigt skitigt. Kullagerfett är bra och kostar inte mycket nuförtiden. Finns tex på OK, Biltema, Mekonomen osv

/J

Last edited:
brukar dom fastna?

osmorda så kanske dom krånglar, brukar gå fint att knacka ur dom med något lämpligt, ifall dom nu inte sitter väldigt hårt.

Nej, men hojen hade blivit stående alldeles för länge. Du vet fru, barn och annat sånt som stjäl tid från MC-åkat.

Man stryker tunt med vanligt konsistensfett på dom. Moly- och grafitfett och sånt är onödigt skitigt. Kullagerfett är bra och kostar inte mycket nuförtiden. Finns tex på OK, Biltema, Mekonomen osv

/J

Brukar använda vad som finns hemma, men den här gången satt dom hårt.
Tog kopparpasta den här gången, mest eftersom den tuben låg närmst...
/J

Last edited:

Njaaa... nu ska vi inte förhasta oss här, och förenkla i onödan! :)

Det var ju MÄNGDEN smörjmedel vi talade om.
i VISS mån smörjmedlet.
Och jo, det mäsrks skillnad. Kanske inte i din hand, men i klämkraften som skruvskallen utverkar. Och detta märks den dan du ska dra loss skruven.

Som nån sa: "Rena" smörjmedel som inte innehåller fasta partiklar.
Jag använder ex.vis oftast vaselin.

Last edited:
Köpte en tub aluminiumpasta på biltema. När man hållt på och kladdat ett tag så ser det ut som händerna är gjorda av silver. :hihi

Köpte en tub aluminiumpasta på biltema. När man hållt på och kladdat ett tag så ser det ut som händerna är gjorda av silver. :hihi

Glimmer Man!

Till alla: Tjacka ett pack med kirurghandskar! Superbra och när man mekat klart är man ren om händerna samt har inte huden sugit upp aolja smuts alupasta eller annat och distriduerat det vidare ut i kroppen... :död

Själv borde jag haft dessa handskar för många år sedan, men nu är det ju ändå försent... :crash

Glimmer Man!

Till alla: Tjacka ett pack med kirurghandskar! Superbra och när man mekat klart är man ren om händerna samt har inte huden sugit upp aolja smuts alupasta eller annat och distriduerat det vidare ut i kroppen... :död

Själv borde jag haft dessa handskar för många år sedan, men nu är det ju ändå försent... :crash
Problemet är just att man tappar fingertopskänslan. Man känner tex inte om det har kommit smuts på handskarna.

Edit: Tänkte på fel handskar!

Last edited:
Problemet är just att man tappar fingertopskänslan. Man känner tex inte om det har kommit smuts på handskarna.

Edit: Tänkte på fel handskar!

Preciiis!
Kirurghandskar blir så nära "live" man kan komma.
Vi har även nå superhandskar på jobbet som funkar till 95% av allt mekande, då de är lite grövre, men hetlt täta och starka, vilket inte kan sägas om kirurghandskar som gärna går sönder tillslut.

Kirurghandskar är underbara! Det finns en väldigt tålig typ i olika storlekar på Clas Ohlsson. 100 st/49 kr, alltså 1 kr/par. Löjligt billigt. Jag älskar den där tulltjänstemannakänslan som kommer när man drar på sig handskarna och släpper handskkragen så att det snärtar till på handleden och så tänker man tyst för sig själv: "Bend over, please..."

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025