Olja+bestyckning

Chris Ash skrev:
Hur mycket ska man gå upp i bestyckning om man går upp i oljeblandning 1 %?

Jag är ingen expert men det borde väl knappast spela nån roll? Om det gör det så kan jag väl gissa att man behöver gå upp 1% i munstycket då motorn får 1% mindre bensin... Så har du ett 100 munstycke, gå upp till 101. Men som sagt, kan väl knappast spela nån roll? :rolleyes:

Speedsoda skrev:
Jag är ingen expert men det borde väl knappast spela nån roll? Om det gör det så kan jag väl gissa att man behöver gå upp 1% i munstycket då motorn får 1% mindre bensin... Så har du ett 100 munstycke, gå upp till 101. Men som sagt, kan väl knappast spela nån roll? :rolleyes:

Viskositeten på soppan blir högre och man behöver större munstycke för att få igenom lika mycket... i guess

Anledningen till att jag undrar är att jag testat lite med olika oljeblandning och när jag gick upp från 3 till 4 % så hade den spikat som satan, kolven och detonationsringen hade kraftiga märken främst i bakkant, den hade dessutom nypit ganska hårt på avgassidan. Det märkliga i historien är att jag körde ett varmt och torrt pass med samma bestyckning som på regnpasset på Knutstorp, bara för att köra safe alltså. Enligt all logik borde den alltså gått ganska fett, men nu har den gått mycket magert vilket inte är en liten skillnad i bestyckning,vi snackar säkert minst fem-sex steg i huvudmunstycke. Och den enda parametern jag hittar som skiljer är den extra procenten olja.

:va :va :va :confused:

Kom precis att tänka på oFFkeFFs haveri på Anderstorp 2004, visst var det något skit som fastnat i något av munstyckena som var anledningen? Det skulle kanske kunna förklara mina spikningar, ska testa att plocka ur alla munstycken och blåsa dem rena.

1 % extra olja kan bara inte göra så extrem skillnad.....

Min erfarenhet av att exprimentera med oljeinblandning är att det påverkar bestyckningen i relativt liten utsträckning det är mer än 1% som föreslogs tidigare i tråden men det borde absolut inte orsaka att det går tokmagert och detonerar samt smånyper.

Helt säker på att bestyckningen är rätt samt att powerjets etc fungerar?

Borsiin JR skrev:
Min erfarenhet av att exprimentera med oljeinblandning är att det påverkar bestyckningen i relativt liten utsträckning det är mer än 1% som föreslogs tidigare i tråden men det borde absolut inte orsaka att det går tokmagert och detonerar samt smånyper.

Helt säker på att bestyckningen är rätt samt att powerjets etc fungerar?

Bestyckningen är rätt, ingen tvekan om den saken, den är som sagt egentligen för fet för förhållandena som rådde vid tidpunkten. Jag var precis och blåste rent alla munstycken, lågfartsmunstycket var faktiskt ganska kraftigt igensatt av någonting men om det är boven är dramat vet jag inte. Kom att tänka på det med powerjeten också. Vet att Goodstuff spikade sönder en kolv pga att den inte fungerade. Märkte dock inte någon effektförlust under körning.

Jag är kass på elfel, hur kollar man så att powerjeten funkar? Mäter spänningen över den med motorn igång?

Sen kan väl skiten också vara tändningsrelaterat....?

Last edited:
Chris Ash skrev:
Bestyckningen är rätt, ingen tvekan om den saken, den är som sagt egentligen för fet för förhållandena som rådde vid tidpunkten. Jag var precis och blåste rent alla munstycken, lågfartsmunstycket var faktiskt ganska kraftigt igensatt av någonting men om det är boven är dramat vet jag inte. Kom att tänka på det med powerjeten också. Vet att Goodstuff spikade sönder en kolv pga att den inte fungerade. Märkte dock inte någon effektförlust under körning.

Jag är kass på elfel, hur kollar man så att powerjeten funkar? Mäter spänningen över den med motorn igång?

Sen kan väl skiten också vara tändningsrelaterat....?

Enklast är väl om du försöker få den att torrvarva till det varvtal där powerjeten skall öppna och med den avmonterad se om där händer något. Detta kan bli svårt då med powerjeten bortmonterad kommer det säkert att spruta in soppa i mängder. I annat fall kan du testa att mäta om där kommer någon voltsignal från powerjetstyrningen gör det det och du fortfarande misstänker powerjeten så får du försöka simulera voltsignalen till ventilen och se om den öppnar.

Det är inte helt omöjligt att detonationerna kommer på lågbelastning med stängd trottel då ditt lågfartsmunstycke var igensatt.

Problemen kan vara tändningsrelaterade även om det i mina öron låter bränslerelaterat kolla att pickup etc är korrekt inställt.

Oljeblandning

Chris Ash skrev:
Hur mycket ska man gå upp i bestyckning om man går upp i oljeblandning 1 %?

Tjena!
Det påverkar inte bestyckningen alls, men däremot så mår motorn mycket bättre.
Med dels mera olja iblandat så blir oljefilmen lite fetare vilket gör att carboniseringsfaktorn minskar.
Men även tätheten vid kolven gör att motorn blir starkare och tystare.
Av den anledningen skulle man kunna tänka sig att bestycka upp men efter som det är så lite i förhållande till nästa gradering i munstycksstorlek är det lönlöst.
Jag tror att du har nått annat problem dock bränslerelaterat.
MVH
Roffe
:tummenupp

VRM Roffe skrev:
Tjena!
Det påverkar inte bestyckningen alls, men däremot så mår motorn mycket bättre.
Med dels mera olja iblandat så blir oljefilmen lite fetare vilket gör att carboniseringsfaktorn minskar.
Men även tätheten vid kolven gör att motorn blir starkare och tystare.
Av den anledningen skulle man kunna tänka sig att bestycka upp men efter som det är så lite i förhållande till nästa gradering i munstycksstorlek är det lönlöst.
Jag tror att du har nått annat problem dock bränslerelaterat.
MVH
Roffe
:tummenupp

Problemet verkar löst nu, det verkar som ett igensatt lågfartsmunstycke var felet.

Tack för visat intresse av att hjälpa till! :tummenupp

*/ ?>
Back