Olja avdunsta?

Fisken

Vänsterhänt
Gick med
13 Sep 2008
Hoj
Dajtåna trackbike
Hej hej alla
Min fråga är, kan olja avdunsta? När jag ställde in hojjen i November var hon nästan ny servad och jag har haft lite olje trubbel innan så dubbelkollade oljenivåerna.

Nu var jag ute och avtäckte hjärtat, satte dit batteriet och hon startade med en jävla super knall. Men oljenivån var nere nästan i botten efter ha fått komma upp till 70 grader.

Vad tror ni? :Bugar

/fisken

Nej den dunstar inte, iallafall inte så du märker det. Om du byter olja så tar det en stund innan den har runnit ner till botten i motorn, har du sen bytt filter så ska ju det fyllas och det gör det när du startar hojen.

Men olja som allt annat expanderar när det blir varmt, så kollade du oljenivån när motorn var genomvarm kan du ha problemet där.

Som andra redan sagt, avdunstning eller värmeutvidgning kan aldrig vara förklaringen till det du ser.

Det enda jag kan komma på är läckage, fast det ser du ju, eller felaktig avläsning. Jag menar att du vid senaste avläsningen efter körning inte väntat tills all olja runnit ner eller att du vid påfyllning läst av innan du startat och inte efter. Eller står hojen helt enkelt olika vid avläsningarna?

Last edited:
Nyservad utan att starta motorn = tomt filter = hög nivå i fönstret

Startad = olja pumpad till filter = låg nivå i fönstret

Finns en anledning till att verkstadsmanualen anger olika mängd olja i motorn beroende om man byter filter eller inte. Fyll upp oljan som saknas och starta igen, kör ett tag och kolla om det funkar bättre.

tack för alla svar!
Nä det finns inte en droppe olja på golvet... och jag körde motorn varm... och ja, jag körde hojen efter service. Höftade och hällde på ca 3dl. Låter det stå så nu och kollar hur det ser ut imorgon igen.

Felaktig avläsning - högst troligt :glömdet

tack igen!

firren

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back