Olja aprilia shiver

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Hoj
Honda VTR1000F -98
Har en aprilia shiver 2009 som jag precis köpt och ska byta olja på. Enligt manual ska det vara 15w-50.

Men jag har sedan innan en oöppnad flaska q8 sbk racing 10w-50 hemma. Går det att använda denna utan riskera något strul i motorn, tex växellåda eller koppling?

Om jag ska köpa 15w-50 så finns det både helsyntet eller delsyntet

https://www.oljemagasinet.se/index...._148&av=4-takt|Motortyp,SAE 15W-50|Viskositet

https://www.oljemagasinet.se/index...._148&av=4-takt|Motortyp,SAE 15W-50|Viskositet

Vilken av ovanstående hade ni valt? Båda möter ju hojens krav som är jaso ma samt api SJ.

Mvh
Christofer

Jag hade kört på SBK 10w-50 om det är det du har hemma, den kommer garanterat att göra det den skall med marginal och moms.

Jag hoppas att det är en dunk och inte en liter på flaska du har....

Jag hade kört på SBK 10w-50 om det är det du har hemma, den kommer garanterat att göra det den skall med marginal och moms.

Jag hoppas att det är en dunk och inte en liter på flaska du har....

ja självklart är det en 4-liters dunk, går ju i 3,2l i hojen :tummenupp

Mailade Aprilia med samma fråga men dem vägrade att svara och hänvisade bara till manualens rekommendation.

Om ingen annan säger emot FSN så tar jag sbk oljan.

Du kan köra allt från 5w-50/60 till 20w-50/60 nu på sommaren. Om du kör vinter är de mer noga då måste du köra en 0w till 10w i botten för kallstarten skull. SBK oljan är ju beprövad sedan länge här på forumet jag tror 50% av alla SP medlemmar kör den oljan.

Du kan köra allt från 5w-50/60 till 20w-50/60 nu på sommaren. Om du kör vinter är de mer noga då måste du köra en 0w till 10w i botten för kallstarten skull. SBK oljan är ju beprövad sedan länge här på forumet jag tror 50% av alla SP medlemmar kör den oljan.

ok det låter ju bra. Nä kör aldrig på vintern, för varje år som går blir man bara bekvämare och nu måste det vara över 12-13grader för jag ska pallra mig ut :D

Är viskositeten samma på en 15-50 och en 10-50? såg ju tidigare att q8´s sbk racing var 15-50 men den verkar inte finnas längre och ersatts av 10-50?

mycket frågor men man vill ju lära sig lite annars blir man aldrig visare :)

ok det låter ju bra. Nä kör aldrig på vintern, för varje år som går blir man bara bekvämare och nu måste det vara över 12-13grader för jag ska pallra mig ut :D

Är viskositeten samma på en 15-50 och en 10-50? såg ju tidigare att q8´s sbk racing var 15-50 men den verkar inte finnas längre och ersatts av 10-50?

mycket frågor men man vill ju lära sig lite annars blir man aldrig visare :)

Första siffran är "Winter" 15W(inter) säger vid hur låg temperatur oljan smörjer och är pumpbar, en 10W olja klarar lägre temperatur än en 15W. Andra siffran säger att den motsvarar SAE 50 när oljan är 100 grader varm. Du kan med gott samvete använda din 10W50 olja,

Första siffran är "Winter" 15W(inter) säger vid hur låg temperatur oljan smörjer och är pumpbar, en 10W olja klarar lägre temperatur än en 15W. Andra siffran säger att den motsvarar SAE 50 när oljan är 100 grader varm. Du kan med gott samvete använda din 10W50 olja,

så med andra ord har 10-50 och 15-50 samma viskositet och smörjegenskaper vid 100grader.

då både du samt de andra innan sagt samma så kör jag med sbk oljan så slipper jag köpa nu.

tack för svaren, uppskattas :tummenupp

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...