olja 450

ERIKSSON

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
R6-06 och YZF 450
Hallå!
Jag skulle bli glad om någon kunde tala om hur mycket olja man ska tömma i en tom yz 450.
Jag vet att det finns en oljesticka, men jag vill i alla fall veta.

om du inte har boken på den så ta och häll i mått efter stickan och mät upp det vad det e i den då :tummenupp

ERIKSSON skrev:
Hallå!
Jag skulle bli glad om någon kunde tala om hur mycket olja man ska tömma i en tom yz 450.
Jag vet att det finns en oljesticka, men jag vill i alla fall veta.

ca 1.2 liter har jag för mig.
Kan kolla i morgon för exaktare svar. årsmodell?

1 liter ganska precis brukar ja få i vid oljebyte! Är den helt jättetom å alldelens torr går det nog i 1,2!

Tack!
Jag har precis renoverat motorn och hälde i 1,6 liter.
När jag skulle kolla oljan så ran det ut en hel del vid stickan, men då kanche det inte är någon fara.
Boken fick jag inte med när jag köpte hojen.
Om det fortfarande är för mycket borde vell det komma ut i vevhusventilasionen eller?
Jag tänkte nämligen åka i morgon, svårt att komma över ny olja på en söndag.

ERIKSSON skrev:
Tack!
Jag har precis renoverat motorn och hälde i 1,6 liter.
När jag skulle kolla oljan så ran det ut en hel del vid stickan, men då kanche det inte är någon fara.
Boken fick jag inte med när jag köpte hojen.
Om det fortfarande är för mycket borde vell det komma ut i vevhusventilasionen eller?
Jag tänkte nämligen åka i morgon, svårt att komma över ny olja på en söndag.

Tappa ur minst 3 dl olja innan du funderar på att starta. Helst 4 dl.

Jag heter Lasse skrev:
Tappa ur minst 3 dl olja innan du funderar på att starta. Helst 4 dl.

Det rann ju ut en hel del när jag lyfte på stickan.
Men jag kance får tömma ut lite och kolla stickan o sedan fylla på mer om det skulle behövas.

ERIKSSON skrev:
Det rann ju ut en hel del när jag lyfte på stickan.
Men jag kance får tömma ut lite och kolla stickan o sedan fylla på mer om det skulle behövas.

de är väll nästan lika jävligt att ha i för mycket... kopplingen funkar inte 100 me för mycket olja...

Farmer skrev:
de är väll nästan lika jävligt att ha i för mycket... kopplingen funkar inte 100 me för mycket olja...

Dessutom utsätter du alla packningar för ett mycket högre tryck än de är gjorda för om du har för mycket olja i motorn. Motorn kommer att trycka ur sig oljan någonstans när trycket blir för högt och risken är stor att packningar kommer att gå sönder.

//Eric

Packboxarna är väll dom som brukar trycka ut om det är för mycket, vanliga packningar brukar väll klara sej utan problem. Däremot kan helsyntetisk olja börja äta på dom. kawas kxf 250-suzuki rmz 250-04 har en packbox vid kicken där den ska släppa ut övertryck och även olja... Många tror att det är något fel och byter pbox gång på gång. crosshojar kladdar mycket vanligt med olja på utsidan av motorn och runt packboxar även fast det är sjyst mängd i motorn osv..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman